index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی مجله کشف استعداد برتر با خانم آرزو مهبودی از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:
به نام خدا ؛ آرزو مهبودی متولد ۱۴ خرداد ۱۳۶۷ از روستای کوهمره ی جروق در اطراف شهر شیراز و استان فارس هستم .

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟ شعر نیز مانند سایر استعداد های دیگه در هر کسی که مستعد باشه شکوفا میشه و کسی که توانایی شعر سرودن و داشته باشه نیازی به الهام گیری خاصی نداره . شعر در ادراک سراینده می گنجد و حتی می‌تواند با زبان شعر تمام وقایع و رویدادهای زندگی رو بیان کند .

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟
شعر به معنای فهم ، شناخت و ادراک زیبایی های درون آن است … ارزش شعر برای من برابر است با گوهری که در صدف نهفته است … آهنگین بودن سخن ، زیبایی شناختی ، ریتمیک زبان و چکامه از دیگر ارزش هایی ست‌ که شعر را زیبا جلوه می دهد . مثل بیان عواطف ، احساسات، انفعالات و حالات روحی شاعر که حین شعر گفتن مانند کبوتری سبک بال به پرواز در می آید…

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟ شعر یه اتفاق است که هر زمانی رخ دهد شاعر با تمام خلاقیت و وسعت دید جهان بینی و ادراکی که دارد به استقبال این اتفاق تکراری می رود… چون جهان بینی شاعر از زبان شعر تکراری ترین رویداد در ادبيات و پویایی اوست … هر کسی هر اندازه که گسترش زبان شعر دارد به همان اندازه جهان بینی وسیعی نیز داره .

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟ ادراک، احساسات و عواطف خودم را در مسیری بی انتها سوق می دهم تا از زیبایی های درون این مسیر برای زبان شعر به کار برم و از سرودن شعرهایم لذت ببرم… که بخش وسیعی از شعرهایم را عواطف و احساسات در بر گرفته اند .
ترجیحا از شعرهایی با محتوای ادبی که سرشار از عواطف و احساسات هستند و درون مایه ی زبان شعرم باشند ، استفاده می کنم .

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟
با هیچ نقد و انتقادی ناراحت و دلزده نمی شوم و راه خودم را ادامه می دهم و کار خودم را انجام می‌دهم و از تأیید یا انتقاد دیگران خوشحال یا ناراحت نمی شوم … تنها چیزی که باعث خوشحالی من میشه اینه که در شعر گفتن به آرامشی میرسم که انگار تمام جهان را یکجا به نامم زده باشند که ارزش یک شعر من برابر است با تمام دنیا و می‌دانم تمام شاعران اینگونه شبیه من شهرهایشان را دوست دارند .

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟ این نشانه ی به روز بودن شاعر است که مطابق سلیقه ی افراد جامعه و با توجه به فرهنگ های گوناگون درون جامعه شعر بسراید ولی شعری که همیشه کلاسیک و زیبایی های خودش را داشته باشد تا همیشه پایدار است و تا قرن ها بعد از شاعر به نيکی نام می برند مثل : حافظ ، سعدی ، خیام ، مولانا و … و شعرهای آن ها مورد استقبال و استفاده افراد جامعه قرار می‌گیرد.

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟ حافظ، مولانا

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید. چالش که خیر … اما بیشتر اوقات برای مناسبت ها و اتفاقات زیبایی که رخ می دهد مشتاق می شوم شعر بسرایم … مثل : آمدن سال نو ، آمدن عید نوروز، آمدن فصل های جدید ، شکوفایی بهار ، درختان سرسبز تابستان، برگریزان، باران، چتر، چای ، سرما ، پرسه ، کوچه ، تنهایی، دلتنگی و ترکیب رنگ های زیبای پاییزی ، برف و بوران و سفیدی یکدست در زمستان …

 

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟ زبان شعر برای من زبانی ساده اما در عین حال برگرفته از وزن و کلامی آهنگین و بیان عواطف و احساساتی زیبا و جورچینی از بهترین قافیه هاست .

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟ آنگونه که دوست دارند شعر بسرایند … به هر سبک و شیوه ای که از خلاقیت و زبان شعر خود لذت می برند شعر بسرایند و از ادراک و فهم خود الهام بگیرند …

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟ خیر … من به هنگام سرودن شعر حالات روحی خود، احساسات، عواطف و توانایی های درون ادراک خودم را به کار میگیرم .

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ بله … قطعا هر چقدر تجربه بیشتر ، شعر زیباتر و بی عیب تر سروده میشه … شعر هر چقدر ویرایش بشه و بقول معروف هرچقدر بیشتر چکش بخوره، زیباتر و بی نقص تر به نظر میرسه …

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟ بله زبان شعر برای یک شاعر زبانی وسیع است که برگرفته از ادراک و فهم اوست … هر چقدر جهان بینی وسیعی داشته باشیم زبان شعر ما نیز به همان اندازه وسیع است.

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟
خیر … شعرهای من محتوای احساسات ، عواطف و بیان حالات روحی خودم را دارد .

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟
شعرم سخنی زیباست .

 

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق: امیدوارم همه ی شاعران و نویسندگان به خصوص هنرمندان خوب حوزه ی مشق بتوانند با الهام گرفتن از استعداد و خلاقیت های بی نظیر خودشون به جایگاهی که در شعر و ادبیات دوست دارند ، دست پیدا کنند .

💎💎💎

رسانه ای ترین انتشارات، ناشر برگزیده ایران تقدیم می کند.  چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *