index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی مجله کشف استعداد برتر با خانم سمیه محمد جانزاده _انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:باسلام و احترام:سمیه محمدجانزاده هستم بانام ادبیاتی “کهربا” ،شاعر،نویسنده و دوستدار ادبیات،از استان مازندران،شهرستان “بابل”

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟الهام گرفتن شاعر،به نظر من از موضوعاتی که خودشاعر که اصولا به آنها گرایش دارند؛ سرچشمه میگیرندو موضوعاتی که برایشان حائز اهمیت است.و درواقع همان موضوعات بعضا می شوند سوژه ای برای نوشتن.

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟برای من شعر معنای زندگی است و به نوعی اگر زندگی تهی از شعر بود، برایم معنا و مفهومی نداشت.گاه حتی یک بیت شعر میتواند حتی مسیر زندگی را تغییر دهد و درعین حال حس و حالی معنوی را به فرد القاء کند!

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟خب به نظرم هرموضوعی وقتی قرار است به نگارش دربیاید فرآیندی دارد.ابتدا موضوع و به دنبالش اصول و قواعد شعری و سپس نگارش ، ویرایش و ثبت ….

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟خیلی،بله چون خودم طبیعت گرا هستم و عشق به طبیعت ناب خدا دارم ، درواقع بسیار می آموزم از طبیعت ،شگفتی های خلقت بیشتر در اشعارم نمود پیدا می کنند و بهره می گیرم.

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟نقدها هم مثل تشویق ها و گاه بیشتر از تشویق ها سازنده هستند.بنظرم نقد هم آداب خاص خودش را دارد،اگر روی اصول و با احترام و غیرمغرضانه باشد و توسط افراد مطمئن و کاربلد صورت گیرد،نقد هارا می پذیرم و استفاده می کنم درجهت پیشرفت اثرهام.

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟بله.شعرهم گاه با تغییرات جامعه و با درنظر گرفتن معضلات و چالش های روز اعم از اخلاقی،اجتماعی،اقتصادی و…..دچار تغییرات موضوعی می شود.بشخصه این تغییر را اخیرا درشعرهایم احساس و اعمال کرده ام.

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟شاعران زیادی هستند که شعرهاشان را می خوانم و استفاده میکنم از تجارب و هنرنمایی هاشان.معمولا شعر های اساتید: فاضل نظری،محمدعلی بهمنی،شفیعی کدکنی و شاعران شناخته شده درسطح کشور ،را بیشتر می خوانم و درکنارشان حافظ،و شاعران سبک هندی همچوصائب…

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید. چالش ها که هستند گاه شاعر دوست دارد در مورد موضوعاتی شعر بنویسد اما به دلایلی نمی تواند شعر ها را بخواند و یا اشاعه دهد!

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟مطالعات در زمینه ادبیات،استفاده از تجربه های اساتید شعری،و موردی مهم خواندن زیاد شعر از شاعران مختلف که خودبخود می تواند در این مسیر کارساز باشد و کمک زیادی به شاعر کند.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟بیشتر مطالعه کنند،و شعر بیشتر بخوانند ،شاعری نیز همانند سایر هنرهامستلزم تلاش و استمرار و پافشاری است.

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟معممولا نه.گاه همسرانه و مادرانه که تقدیمی ست!

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ بله.

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟بله.شعر زبان دیگری است درواقع ،سخن گفتن از دیدگاهی بالاتر و هنرمندانه تر.و شاعر بسیاری از اوقات وصف حالش را باشعر به مخاطبین می گوید.

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟بله!!!

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟حس ناب زندگی!

 

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:به قول فرناندوپسوآ:ادبیات دلپسند ترین راه برای نادیده گرفتن زندگیست.
و به قول داستایوفسکی:ادبیات چیز عمیقی است،ادبیات دل آدمها را قوی می کند وبه آنهاچیزهای زیادی یاد می دهد!

❤️❤️
روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق
https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

 

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *