index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی مجله کشف استعداد برتر با خانم مهیا شیخ پور_انتشارات حوزه مشق

من مهیا شیخ پور هستم ، متولد ۲۸ شهریور ۱۳۸۱ ، ۲۱ ساله از آذربایجان شرقی ، شهرستان میانه . فعالیت ادبی خود را از زمان مدرسه شروع کردم و هر سال در مسابقات ادبی سطح مدارس شرکت میکردم و رتبه اول منطقه و استان را می آوردم برای همین شوق و اشتیاقم برای نوشتن بیشتر میشد، در مقطع راهنمایی اشعار خود را در روزنامه های سطح شهرستانم به چاپ رساندم و زمانی که دبیرستان بودم اولین کتاب رمان خودم را در سال ۱۳۹۸ با عنوان « از چشم هایش انار می‌بارید » به چاپ رساندم .
در سال ۱۴۰۰ متاهل شدم و حمایت های همسرم موجب شد دو عنوان کتاب شعر « یارم » و « ماه من » به چاپ رسید و با همراهی ایشان توانستم تمام مراحل عضویت در انجمن اهل قلم ،صندوق اعتباری هنر ، گرفتن کارت هنر را انجام داده و در نهایت بیمه نویسندگان به من تعلق گرفت .
در زمینه موسیقی هم علاقه خاصی به نواختن سنتور داشتم برای همین مدت کوتاهی ست که یادگیری اش را شروع کرده ام .
من در نوشتن سلیقه خاصی دارم چون معتقدم شعر از زمان ظهورش دارای قاعده بوده و تکرر قالب ها و سبک ها تمام شعرها را شبیه هم کرده ، و برای همین امروز باید دارای سبک شخصی باشد دارای قالب جدید باشد تا نوآوری و خلاقیت و ایده هر شخص بروز یابد و زمینه ثبت اشعار نو در تاریخ شود . من فقط زمانی که به آسمان نگاه میکنم میتوانم چیزهایی بنویسم که شاید دارای وزن و قاعده نباشد اما کاملا احساسی و متفاوت هستند و خودم برای تمام کلماتی که از درونم روی کاغذ می آید ارزش خاصی قائل میشوم ، حتی هر وقت بخواهم شعری از شاعری بخوانم وضو میگیرم و وقتی می‌نشینم سر کتابی نفس عمیقی میکشم و تمام خودم را کنار می‌گذارم و بیرون میریزم تا فقط آن شعر را بخوانم و از درونم لمسش کنم .
من وقتی احساس میکنم چیزی برای نوشتن دارم سریع کاغذی برمیدارم و ترکیبات بهم ریخته ی ذهنم را پشت سر هم می‌نویسم مثل : سکوت سیاه، عطر زمان ، شکوه سکوت شب و… و بعد از آن همین ترکیبات جمله میشوند و همین جمله ها جا به جا که میشوند برای ادای مطلب گاها وزن میگیرند شعر میشوند و گاها موزون میشوند و عمیق و فلسفی . من در شعر همیشه سعی میکنم چیزی به مخاطب برسانم که وقتی میخواند بگوید :« عجب!چقدر عمیق بود ، چقدر درست گفته و.. » همیشه اگر کمبودی در جامعه و روابط حس کنم سعی میکنم در نوشته هایم اشاره کنم مثلا به نظر من تیر و تفنگ و گرز و شمشیر حماسه های تاریخ گذشته بودند و امروزه حماسه یعنی لبخند در اوج خشم ، سلام در اوج دلخوری …
اگر نقدی از شعرم شود با تمام وجود پذیرا میشوم چون من برای خودم نمینویسم برای ماندگاری در یک تاریخ و خواندن یک نسل می‌نویسم این مخاطب است که باید نوشته های من را دوست داشته باشد و برای ادامه ی خواندنش مشتاق باشد ، چیزی که در این برهه زمانی کم است کتاب خوانی ست من باید چیزی بنویسم که حتی شده یک نفر اشتیاق به خواندن داشته باشد برای همین تمام جنبه های منفی شعرم را هم به من بگویند سعی میکنم بپذیرم ، ویرایش کنم و در نوشته هایم رعایت کنم.
من اشعار آقای علیرضا آذر را خیلی دوست دارم و دنبال میکنم ، اشعار آقای فریدون توللی ، فاضل نظری هم خیلی دوست دارم و دلنشین است برایم ، از شعرا هم صائب تبریزی ، فریدون مشیری ، شهریار ماندگار ، را عاشقانه می‌خوانم و برایم خط به خط لذت بخش است .
گاها چیزی میخواهم بنویسم اما نمیدانم چه بنویسم ساعت ها کاغذ مقابلم خالی میماند و این برایم واقعا چالش بزرگیست و حس بدی پیدا میکنم انگار تمام وجودم پر است و نمیتوانم خالی شوم در این مواقع سعی میکنم با خواندن شعر های شاعران دیگر یا خواندن شعر های خودم ، سرگرم شوم و ذهنم بازتر شود برای نوشتن چیز های جدید ، برای همین شاعر های امروز هم اگر قصد میکنند چیزی بنویسند برای مردم ، برای تاریخ و ماندگاری ، باید سطح سواد و خواندن خودشان را ، دایره لغات خودشان را هر ساعت، هر روز بالا ببرند و امروزی کنند . باید باور کنیم که دیگر گذشته و تاریخ در گذشته مانده است و به اندازه کافی از گذشته و تاریخمان آثار با ارزش و ماندگاری داریم ، امروزه برای تداوم زیستن و نسل آینده ، گفتن چیزهایی مهم است که برای زیستن ضروریست اما دارد فراموش میشود ، کمی آینده نگری و بروز بودن در اشعار شعرای امروز باید رعایت شود و به نظر من شاعر کسی است که به فکر دیده شدن آثارش و مشهور شدن نامش نباشد بلکه چیزی بنویسد که یک نسل و تاریخ دوستش داشته باشند و حتی شده برای یک نفر در زندگی اش تاثیر مثبت داشته باشد .
من اگر بخواهم شعر های خودم را در سه کلمه توصیف کنم : عاشقانه ، آبی ، عمیق

من نام انتشارات حوزه مشق را خیلی در فضای مجازی شنیده ام و چاپ کتاب شعر بعدیم را به این انتشارات خواهم سپرد چون تعریف زمینه فعال و گسترش آثارهایشان را از همکارانشان خیلی شنیده ام ، برای تمام مخاطبان این حوزه آرزوی موفقیت روزافزون دارم و باعث افتخار میدانم که یکی از همکاران این گروه بزرگ باشم .

 

❤️❤️ روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب  همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *