index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند پردیس کاشی _انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:
درود ، پردیس کاشی هستم. در زمینه ی ترانه سرایی فعالیت دارم.

چگونه به ترانه‌سرایی علاقه‌مند شدید و از کجا شروع کردید؟
قبلا بیشتر در زمینه ی دلنوشته و شعر نو فعالیت داشتم.  برای این که سبک و قالب جدیدی را شروع کنم و هم چنین به خاطرِ ارتباطِ نزدیکی که بینِ دنیای موسیقی و ترانه سرایی وجود دارد، کم کم شروع به نوشتن ترانه کردم. این برایم لذت بخش بود و به ترانه سرایی ادامه دادم.

چه عواملی در انتخاب شما برای ترانه‌سرایی تأثیرگذار بوده‌اند؟

به ترانه سرایی علاقه داشتم.  وقتی ترانه ها و آهنگ ها را می شنیدم ، متوجه شدم که خودم هم می توانم ترانه بنویسم و این کار را شروع کردم.نوشتن یک موضوع اجتماعی،حرف ها و احساسات خود یا دیگری در قالبِ ترانه ، حس خوبی را به آدم منتقل می کند.

چگونه فرآیند نوشتن ترانه برای شما است؟ آیا روش خاصی برای نوشتن و ترکیب کلمات و ایده‌ها دارید؟

سعی می کنم علاوه بر تخیل و احساساتم از محیط پیرامون، جامعه ، حتی  زندگی روزمره خودم یا  افراد دیگر  ایده بگیرم. برای شروع ترانه هم یک موضوع را در نظر می گیرم  و قسمت های مختلف ترانه را طوری می نویسم که اتحاد واژه ها و موضوع مورد نظرم حفظ شود.  سعی می کنم از کلمات تازه تر استفاده کنم و ریتم و وزن ترانه را هم حفظ کنم.

آیا از تجربیات شخصیتان در ترانه‌سرایی استفاده می‌کنید؟ اگر بله، لطفاً توضیح دهید.

بیشتر ترانه هایی که نوشتم بر پایه ی موضوع یا سوژه ای بوده که خودم انتخاب کردم یا ازم خواسته شده در مورد موضوع خاصی بنویسم. البته حتی اگر موضوع و سوژه ی ترانه از قبل هم مشخص باشد ،باز هم وارد کردن قسمتی از احساسات و تجربیات شخصی آدم در قسمتی از ترانه ها، آن ها را احساساتی تر و قشنگ تر می کند.

تاثیرگذارترین ترانه‌هایی که تاکنون ساخته‌اید، کدام بوده‌اند و چرا؟
ترانه های عاشقانه و احساسی به دلیل حجم بالای احساساتی که به مخاطب منتقل می شود ، بیشترین تاثیر را داشتند.هم چنین به خاطر تجربیات احساسی و شخصی که هر کسی در زندگی خودش داشته  ،باعث می شود تا مخاطب با این ترانه ها ارتباط بهتری برقرار کند.

آیا برای شما اهمیت دارد که ترانه‌هایتان پیامی مشخص به مخاطبان منتقل کنند؟
برای من مفهوم و موضوع ترانه مهم است تا ترانه ها ی بی محتوا و با کلمات بی معنی نوشته نشوند .بستگی به موضوع و قالب ترانه هم دارد که چه پیامی در آن ترانه نهفته باشد  . در کل سعی می کنم ترانه ها را با زبان ساده و ترکیب های قشنگ تر بنویسم تا مخاطب با ترانه راحت تر ارتباط برقرار کند.

چگونه موضوعات مختلف را برای ترانه‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ آیا موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهید؟

ترانه های من بیشتر با مضامین عاشقانه و اجتماعی هستند. سوژه ی مورد نظرم را خودم انتخاب می کنم یا ترانه های سفارشی را با موضوعی که ازم خواسته شده ، می نویسم.

چگونه با نقدها و انتقادات به ترانه‌هایتان برخورد می‌کنید؟

انتقادهای مختلف همیشه وجود دارند. بعضی از انتقاد ها سازنده و خوب هستند که سعی می کنم از آنها برای پیشرفت خودم و بهبود ترانه هام استفاده کنم. در مورد انتقاد های دیگر هم سعی  می کنم در مورد ترانه هایم توضیح بدهم  تا همه چی شفاف تر باشد.

آیا همکاری با سایر هنرمندان برای ساخت ترانه برای شما جذاب است؟
برای سرایش ترانه ترجیح می دهم مستقل باشم و خودم بنویسم  اما مانند سایر ترانه سراها ، همکاری با سایر هنرمندان، در زمینه ی اجرای موسیقیایی ترانه هایم ، برایم خوشایند است.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن ترانه استفاده می‌کنید؟
ترانه باید روان باشد هم چنین مفهوم و مضامین قشنگی را به مخاطب منتقل کند. سعی می کنم در کنار سادگی ، تصویر سازی داشته باشم و  آرایه های ادبی را هم تا جایی که امکانش باشد ،به کار ببرم.

چه نکاتی را به ترانه‌سرایان جوان توصیه می‌کنید؟

همیشه پشتکار داشته باشند و هیچ وقت ناامید نشوند. مطالعه زیادی داشته باشند و زیاد بنویسند.

آیا در هنگام نوشتن ترانه‌هایتان، هدفمندی خاصی در نظر دارید؟
هدف هر ترانه بیشتر در ارتباط با موضوع و قالب همان ترانه است و کاملا بستگی به موضوع مورد نظر همان ترانه دارد.

آیا از ترانه‌سراهای دیگر برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟

ترانه ها و اشعار ترانه سرا ها و شاعران دیگر را مطالعه می‌ کنم  . هر ترانه سرا ،شاعر یا نویسنده  باید مطالعه داشته باشد تا با سبک ها ی مختلف آشنا شود. اما بیشتر از موضوعاتی که در محیط پیرامون وجود دارند یا احساسات خودم الهام می گیرم.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می‌شوید و آن‌ها را در ترانه‌هایتان بازتاب می‌دهید؟
همان طور که گفتم بسیاری اوقات در سرایش ترانه از محیط پیرامون الهام و ایده می گیرم است و  با توجه به آنها می توانم ترانه هایی با  موضوعات اجتماعی بنویسم . تغییرات جامعه هم یکی از موضوعاتی است که بر روی هر کسی تاثیر گذار است .

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق

امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشند . با پشتکار و همت عالی به همه ی خواسته های زیبایشان برسند.

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *