index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی مجله کشف استعداد برتر با خانم انسیه تاجیک _انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید.

سلام عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران و مخاطبان خوب مجموعه بزرگ حوزه مشق. من انسیه تاجیک هستم نویسنده رمان. کارم را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۷۰ آغاز کردم وتا امروز صاحب چندین اثر در ژانرهای مختلفی چون ژانر اجتماعی، تاریخی ، جنگی ، درام و ….هستم.

چگونه به نویسندگی علاقه مند شدید و از کجا شروع کردید؟

به نویسندگی از کودکی علاقه داشتم و داستان هایی را که پدرم برایمان تعریف می کرد را با عشق می شنیدم و گاهی خودم را در قالب قهرمان داستان می دیدم.
اولین داستانم را در ۱۰ سالگی به عنوان خرس کوچولو و خرگوش کوچولو نوشتم که مورد علاقه دوستانم قرار گرفت گرچه هرگز این داستان چاپ نشد. از همان موقع بود که فهمیدم علاقه زیادی به خواندن تاریخ و داستان و خاطره و رمان دارم که البته بیشتر رمان. درس انشا را بسیار دوست داشتم و همیشه در این درس بهترین نمره را دریافت می کردم.

چه عواملی در انتخاب شما برای نوشتن رمان هایتان تاثیر گذار بوده اند؟

مسائل اجتماعی ، دغدغه های مردم چه در سرزمین مادری و چه در سرزمین های دور، سوژه عالی ، لمس کردن و درک مسائل روز در جامعه، مسائل اقتصادی ویا حتی اتفاق های نادر و پر استرس. همه اینها می توانند عاملی باشند برای دست به قلم بردن و نوشتن من. مثلن وقتی حادثه ی دختر کشی و یا زن ستیزی و یا فقر و اعتیاد و بیماری در مملکت نمایان می شود، من نویسنده هرگز نخواهم توانست نسبت به این موارد بی اعتنا بوده و داستان یا متنی ننویسم.

چگونه فرایند نوشتن رمان برای شما است؟ آیا روش خاصی برای بنیان گذاری داستان شخصیت پردازی و توسعه دارید؟

بله من از روش درست نوشتن و نویسندگی استفاده می کنم. از سوژه گرفته تا طرح داستان و شخصیت پردازی، ساختار ، کنش و واکنش وتمام مسائل تا فرود ،داستان را پیش می برم و سعی می کنم داستان را با پی رنگ و اصول خودش به کار گیرم. چون اگر غیر از این ها باشد به حتم برای خواننده هرگز لذت و جذابیتی از داستان نخواهد بود.

آیا از تجربیات شخص تان در نوشتن رمان استفاده می کنید؟

البته استفاده می کنم اما گاهی نه همیشه. زیرا داستان نمی تواند فقط تجربه زیستی نویسنده باشد بلکه بایستی نوشته هااز دانش و آگاهی درست و منطقی آمده باشد.
اگر قرار باشد نویسنده تمامی داستانش را فقط از تجربه زیستی خودش بگوید و در داستان های دیگرش هم همین کار را انجام دهد می شود تکرار و تکرار و تکرار واین تکرارها نه تنها جالب نیست بلکه بسیار حوصله سربر خواهد بود. و این یعنی نابودی اثر.

از رمان هایی که تاکنون نوشته اید کدام یکی تاثیر بیشتری روی خوانندگان داشته است؟ چرا؟

اکثر رمان های من خوشبختانه باز خورد خوبی داشتند. این را من ازپیام ها و نگاه مردمی که چه طرفدارم هستند و چه کسانی که حتی مرا نمی شناسند دریافت می کنم.
چرا ؟ چون مردم همیشه اثری را می خوانند که قابل خواندن باشد حالا می خواهدنویسنده من باشم یا هر شخص دیگری.

آیا برای شما اهمیت دارد که رمان هایتان پیامی مشخص به خواننده منتقل کند؟

اهمیت دارد ولی وقتی داستانی را می نویسم خیلی خودم را در گیر پیام دادن نمیکنم. به حتم دغدغه و کشمکش داستان رادر نظر دارم اما اینکه صرفن فقط یک پیام رسان باشم خیر.

چگونه موضوعات مختلف را برای رمان هایتان انتخاب می کنید؟
آیا موضوعات خاصی را ترجیح می دهید؟

من همیشه از موضوعات مهم جامعه، موضوعات تاریخی و یا موضوعات زنان در طول تاریخ و زمان استفاده می کنم. گرچه فمنیست نیستم اما چون یک زن هستم پس طبیعتن می توانم درک و احساس و آگاهی یک زن را بهتر بدانم و آن حس را به داستان منتقل کنم.

چگونه با نقدها و انتقادها به رمان هایتان برخورد می کنید؟

صد در صد سخن منتقدی که دانش نقد دارد را می پذیرم و از دانسته های او استفاده می کنم. همچنین نظر دیگران هم برایم ارزشمند است و می توانم از نظر آن عزیزان هم بهره ببرم اما به هیچ وجه با منتقد و نقدی که بخواهد توهین و اهانت داشته باشد کنار نخواهم آمد.

آیا همکاری باسایر نویسندگان یا ویراستاران بر ای شما جذابیتی دارد؟

بله حتمن نظر همکاران، دانش وآگاهی آنان ، اثرات و حضورشان را در کنار خودم و کتاب هایم می پسندم و خوشحال می شوم و برایشان احترام قائل هستم.
وقتی جمعی از نویسندگان دورهم جمع می شوند واثر یا اثراتی را می خوانند و نقطه ضعف و قوت داستان راهمراه هم در می آورند و در باره ی آن بحث و تبادل نظر می کنند را دوست دارم. خوشبختانه این همکاری و دور همی بین خودم و گروهی از بزرگان ادبیات کشور برقراراست.

آیا از ابزارها و تکنیک های خاصی در رمان استفاده می کنید؟

بله من از ابزارهایی چون قلم و ورق و پاک کن استفاده می کنم تا لپ تاپ یا کامپیوتر.
البته لپ تاپ کامپیوتر وسایل بسیار خوبی هستند اما من ترجیح می دهم از ورق و قلم استفاده کنم چون می توانم ارتباط خیلی بهتری با ذهنیت و داستانم برقرار کنم تا لپ تاپ و کامپیوتر.
ودر ادامه پرسشتون باید بگویم که همواره به دنبال آموختن تکنیک های جدید و مدرن هستم و
از تکنیک هم تا جایی که زیاده روی نشود و خط داستانی را گم نکنم و خواننده را خسته نکنم استفاده می کنم.

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می کنید؟

قبل از نوشتن تا می توانند بخوانند و مطالعه داشته باشند. تا مطالعه نداشته باشند نمی توانند آگاهی و دانش کافی برای نوشتن را به دست آورند. هستند کسانی که داستانی می نویسند و بی صبرانه برای چاپ آن دست و پا می زنند اما وقتی داستان چاپ می شود و می خوانند می بینند به دلیل اشکالات مهمی که در داستان وجود دارد آن اثر هیچ جذابیتی برای خواننده ندارد و این بدترین ضربه برای نویسنده و صاحب اثر است. همیشه وقت برای چاپ اثر هست اما اول خواندن و آگاهی بعد نوشتن و انتشار.

آیا در نوشتن رمان ، هدفمندی خاصی را در نظر می گیرید؟

بله. اصلن بی هدف مگر می شود نوشت؟ هر کاری مستلزم هدفی است. زمانی که نویسنده ای می نویسد بی شک به دنبال بازگو کردن داستانی است که در آن به همه مواردی چون حادثه ها ، هیجانات، مبارزات، آرامش ها و هر چه که هست را با هدفی که در نظر دارد به انجام می رساند.

آیا از نویسندگان دیگر برای الهام گیری استفاده می کنید؟

بله . وقتی ما می گوییم بخوانیم یعنی اثر دیگران را بخوانیم . چرا؟ چون می توانیم از دانش آن ها برای بهتر نویسی خودمان استفاده ها ببریم. من هم به حتم از دانسته ها ی درست ویا غلط دیگران الهام می گیرم تا بتوانم در داستان و نوشته هایم استفاده کنم. به هر حال هر مغز و ذهنی تفکری متفاوت دارد.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ ، سازگار می شوید و آن ها را در رمان هایتان باز تاب می دهید؟

ما خیلی قرار نیست خودمان را با جامعه سازگار دهیم. ممکن است افکار غلطی در جامعه خودنمایی کند مانه تنها با افکار غلط سازگار نمی شویم بلکه به راستی یک آینه می شویم و تلاش می کنیم تا فرهنگ درست را انعکاس دهیم. یعنی با تفکر و اندیشه درست وپر محتوا همراه می شویم.

در آخر صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق

عزیزان و دوستان گرامی چه اهل نوشتن باشید چه نباشید فقط باخواندن است که می توانید بر توانایی های ذهنی و روحی و احساسی دیگران تاثیر بگذارید. واین را بدانید چه باور کنیم و چه نکنیم مطالعه می تواند بر توانایی های ما تاثیر مثبتی داشته باشد چون فهم کلمات و واژه های جدید را برایمان آسانتر می کند و خلاقیت را در ما تقویت می کند.
یادمان باشد که نویسنده راه تاریکی در پیش دارد. او چراغی در دست می گیرد و جلو میرود تا به روشنایی برسد.
در آخر سپاس فراوان دارم از جناب فردین احمدی و حوزه مشق جهت کوشا بودنشان در ترویج ادبیات داستانی میهن و امیدوارم همواره پویا و پایدار باشند.

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می کنید؟

قبل از نوشتن تا می توانند بخوانند و مطالعه داشته باشند. تا مطالعه نداشته باشند نمی توانند آگاهی و دانش کافی برای نوشتن را به دست آورند. هستند کسانی که داستانی می نویسند و بی صبرانه برای چاپ آن دست و پا می زنند اما وقتی داستان چاپ می شود و می خوانند متوجه می شوند هیچ زیبایی در داستانشان نیست و اشکالات و اشتباهات زیادی در اثر وجود دارد که دیگر نمی شود کاریش کرد واین بدترین ضربه برای نویسنده و صاحب اثر است. همیشه برای چاپ اثر وقت هست اما اول خواندن و آگاهی بعد نوشتن و انتشار.

آیا در نوشتن رمان، هدفمندی خاصی را در نظر می گیرید؟

بله. اصلن بی هدف مگر می شود چیزی نوشت؟
هر کاری مستلزم هدفی است. وقتی نویسنده ای می نویسد بی شک به دنبال بازگو کردن داستانی است که در آن به همه مواردی چون حادثه ها، مبارزات ، کشمکش و نقطه عطف ها و آرامش و غیره می پردازد تا به هدفی که در نظر دارد برسد. بیهوده و ترهات نویسی یعنی مرگ اثر.

آیا از نویسندگان دیگر برای الهام گیری استفاده می کنید؟

بله خب وقتی ما می گوییم مرتب بخوانید یعنی اثر و اثرات دیگران را بخوانید یا بخوانیم. چرا؟ چون می توانیم از دانش آن ها برای بهتر نویسی خودمان استفاده ها ببریم. من هم به حتم از نظرات و دانسته های درست و غلط دیگران الهام می گیرم تا بتوانم در داستان هایم به کار گیرم. به هر حال هر مغز و ذهنیتی تفکر خاص خودش را دارد. وما با خواندن و مطالعه کردن می توانیم چیزهایی را که دیگران تجربه کرده و به نتیجه نهایی رسیده اند را بفهمیم و بهره ها ببریم.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می شوید و آن ها را در رمان هایتان بازتاب می دهید؟

 

ما خیلی قرار نیست خودمان را با جامعه سازگار دهیم. ممکن است فرهنگ غلطی در جامعه خودنمایی کند. ما نه تنها با افکار غلط سازگار نمی شویم بلکه به راستی یک آینه می شویم و فرهنگ صحیح را انعکاس می دهیم. یعنی با تفکر و اندیشه محکم و درست و پر محتوا همراه می شویم.

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق.

عزیزان و دوستان گرامی ،چه اهل نوشتن باشید چه نباشید فقط با خواندن است که می توانید بر توانایی های ذهنی ، روحی و احساسی دیگران تاثیر بگذارید. دانشمندان معتقدند مطالعه افسردگی و پریشانی و استرس را از بین می برد و از آدمی یک فرد اجتماعی با دانسته های زیاد می سازد. چه باور کنیم و چه نکنیم مطالعه می تواند بر توانایی های ما تاثیر مثبتی داشته باشد و فهم کلمات و واژه ها ی جدید را آسانتر کند و خلاقیت را در ما تقویت کند.
یادمان باشد نویسنده راه تاریکی در پیش دارد. او خود چراغی به دست می گیرد و به جلو می رود تا به روشنایی برسد و این را زمان به همه ثابت می کند.
در آخر سپاس فراوان دارم از جناب احمدی بزرگوار و حوزه مشق جهت کوشا بودنشان در ترویج حفظ ادبیات کهن سرزمین ایران.
امیدوارم هموراه پاینده و پایدار باشند.

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب  همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *