index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با فرزانه شفیع پور_انتشارات حوزه مشق

سوالات مصاحبه با نویسندگان رمان

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید: سلام و عرض ادب. فرزانه شفیع‌پور« یغما». متولد ۱۳۶۸. مازندران

چگونه به نویسندگی علاقه‌مند شدید و از کجا شروع کردید؟ نوشتن رو از نه سالگی با خوندن کتابهای خانم فهیمه رحیمی شروع کردم. ابتدا شعرهای کودکانه می‌نوشتم و به مرور در سنین نوجوانی به نوشتن متنهای کوتاه و سپس داستان بلند و بعد رمان رو آوردم.

چه عواملی در انتخاب شما برای نوشتن رمان‌ها تأثیرگذار بوده‌اند؟ از زمانی که یادم میاد، تب نوشتن داشتم. داستان زیاد می‌خوندم و دوست داشتم بتونم دغدغه‌های خودم رو روی کاغذ بیارم.

چگونه فرآیند نوشتن رمان برای شما است؟ آیا روش خاصی برای بنیان‌گذاری داستان، شخصیت‌پردازی و توسعه داستان دارید؟
بدون برنامه‌ریزی! در لحظه با شخصیتهای داستان همراه می‌شم یعنی یک‌کاراکتر رو وقتی خلق می‌کنم، در جریان داستان بهش شاخ و برگ می‌دم. شخصیتهای داستان‌های من، در جریان نوشتن رفته‌رفته شفاف می‌شن و این برام لذت‌بخشه. اینکه حتی خودمم هم نمی‌دونم قدم بعدی شخصیت داستانم چیه و این ویژگی منو همیشه تشنه‌ی نوشتن نگه می‌داره. البته طرح کلی ابتدا در ذهنم ترسیم می‌کنم ولی خب عده‌ای از دوستان هم هستند که جزییات رو از ابتدا مشخص می‌کنن و بعد سراغ نوشتن میرن. انتخاب مسیر سلیقه‌ای است و به‌نظرم در نهایت نتیجه باید مثبت و تأثیرگذار باشه طوریکه به هدف نویسنده لطمه‌ای وارد نشه و آگاهی‌بخشی لازم رو داشته باشه.

آیا تجربیات شخصیتان در نوشتن رمان استفاده می‌کنید؟ اگر بله، لطفاً توضیح دهید.
بله. قطعا هر انسانی در زندگی با اتفاقات و حوادثی رو‌به‌رو شده یا اینکه اطرافیانش با چالشهایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن که می‌تونه سوژه‌ی خوبی برای نوشتن باشه. من معتقدم هر انسانی می‌تونه تبدیل به یک داستان بشه و اطراف همه‌ی ما، چه تو زندگی شخصی‌مون، چه نزدیکان، دوستان و یا حتی همسایه‌مون، ایده‌های زیادی برای نوشتن پیدا میشه اگر با دید یک نویسنده نگاه کنیم!

رمان‌هایی که تاکنون نوشته‌اید، کدامان بیشترین تأثیر را بر خوانندگان داشته‌اند و چرا؟
تاسیان… چون با تفکرات و سبک زندگی و رفتاری انسان خردمند امروزی سازگاره.

آیا برای شما اهمیت دارد که رمان‌هایتان پیامی مشخص به خوانندگان منتقل کنند؟ هدف من و سایر نویسنده‌ها همینه. خواننده‌ی باهوشی که به دنبال کتاب خاصی قفسه‌های کتاب‌فروشی رو زیر‌و‌رو می‌کنه، قطعا متوجه‌ی پیغامی که نویسنده قصد داره با مهارت لابه‌لای کلمات بگونجونه، هست.

چگونه موضوعات مختلف را برای رمان‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ آیا موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهید؟ بله. من همیشه سعی داشتم موضوعی رو به رشته‌ی تحریر دربیارم که ریشه در مسائل و مشکلات روز جامعه دارن.

چگونه با نقدها و انتقادات به رمان‌هایتان برخورد می‌کنید؟ منطقی… بعضی وقتها تعریف و تمجید صرف گویا قدمی رو به عقبه و من در اغلب نوشته‌هام باهاش رو‌به‌رو می‌شم اما اینکه کسی نگاه نقادانه داشته باشه حکم تلنگری رو داره که تو رو از رفتن به مسیر نادرست بازمی‌داره.

آیا همکاری با سایر نویسندگان یا ویراستاران برای شما جذاب است؟ در زمینه‌ی نویسندگی ترجیح می‌دم مستقل عمل کنم چون معتقدم که هر شخص جهان کیفی متعلق به خودش رو داره که شخص دیگه سخت می‌تونه پذیرای اون باشه به خصوص در زمینه‌ی نوشتن که اعتقادات هر نویسنده می‌تونه غالب باشه و اگر داستانی بخواد با تداخل تفکرات متفاوت شکل بگیره، به‌نظرم نمی‌تونه جذاب و پرکشش باشه و مخاطب رو دچار سردرگمی نکنه اما تبادل نظر و استفاده از تجربیات سایر نویسنده‌ها برام جذاب و آموزنده‌ست و اینکه بله ویراستاری چندکتاب رو هم به عهده داشتم.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن رمان استفاده می‌کنید؟ بیشتر نوشته‌هام روایت غیرخطی دارن و من عمدتا از این سبک نوشتن لذت می‌برم. ایجاد تعلیق و طرح معما و بعد بازکردن گره داستان، زمانی که خواننده اصلا انتظار اون رو نداره، برام لذتبخشه. اغلب سعی می‌کنم آخرشب، زمانی که سکوت و سکون برقرار شد، بنویسم چون زمانی هست که ایده‌ها با شور و حرارت در ذهنم شکل می‌گیرن و در این زمان بهترین ابزارم تایپ کردنه چون به انقلابی که در درونم برپا شده، سرعت میده.

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می‌کنید؟

راستش می‌خوام از تجربه‌ی شخصی‌م بگم. زمانی که اولین رمانم رو نوشتم، دچار هیجان کنترل‌نشده‌ای بودم. می‌خواستم داستانم هر چه زودتر چاپ بشه و این یه‌نقطه ضعف برای نویسنده‌ست. بعدها با راهنمایی اساتیدم در چاپ آثار عجول نبودم. این تجربه‌ی اکثر نویسنده‌ها تو چاپ کتاب اولشون هست. نباید تو چاپ اثر دچار شتابزدگی بشن. وقتی داستان تموم شد، چندماه صبر کنن و بعد دوباره بخوننش. قطعا به نکاتی برمی‌خورن که باید اصلاحشون کرد وگرنه ممکنه ضربه‌ی بدی به کتابشون بزنه.

البته کمال‌گرایی و وسواس هم لطمه‌زننده‌ست. هیچ اثری دور از نقص و ایراد نیست و این وظیفه‌ی نویسنده‌ست که بتونه تعادل رو برقرار کنه وگرنه ما می‌نویسیم که در طول زمان نوشته‌های بهتر و قوی‌تری ارائه بدیم و نکته‌ی دیگه مطالعه‌ست. خیلی از عزیزان مطالعه‌ی کمی دارن و تعادلی بین خوندن و نوشتنشون وجود نداره و این آسیب‌زاست. یه‌نویسنده‌ی خوب، ابتدا باید خواننده‌ی قهاری باشه و هر کتابی که به دستش می‌رسه رو مطالعه کنه، حتی اگر خوندن اون کتاب براش مشقت‌زا و سنگین باشه. به این شکل با اندیشه‌های روز جامعه آشنا میشه که این موضوع می‌تونه تاثیر بسزایی در فرایند نوشتن داستانش به شمار بیاد.    آیا در هنگام نوشتن رمان، هدفمندی خاصی در نظر دارید؟ بله. ابتدا دوست داشتم برای جمعیت جوان و نوجوان کشورم کتاب بنویسم اما با کمی فکر نظرم تغییر کرد. نوجوونها غالبا به خوندن داستان و رمان گرایش بیشتری دارن. به خاطر همین سعی کردم تفکراتم رو در قالب رمان بیان کنم. نوجوان‌ها جمعیت آسیب‌پذیری هستن و در این سن ممکنه افکار و اعمال جبران‌ناپذیری ازشون سر بزنه و من سعی دارم تو داستانهام با زبون شخصیتهام مصائب و مشکلاتی که ممکنه در این سنین براشون رخ بده رو مطرح کنم و در عین‌حال لحظات خوب و دلپذیری رو هنگام خوندن براشون رقم بزنم.    آیا از نویسندگان دیگر برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟  عمده کتابهایی که می‌خونم خارجیه و برام لذت خاصی داره اما شده وقتهایی که به عبارتی دچار خشکی قلم می‌شم چندین و چندبار آثار استیو تولتز و به خصوص امیلی برونته رو بخونم.       چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می‌شوید و آن‌ها را در رمان‌هایتان بازتاب می‌دهید؟ سعی می‌کنم دید منطقی و واقع‌بینانه‌ای داشته باشم. همونطور که اشاره کردم، دغدغه‌ی من جذب مخاطب جوان و نوجوان هست پس سعی می‌کنم بیشتر و دقیق‌تر با تفکراتشون آشنا بشم تا بتونم به خوبی اونها رو در نوشته‌هام منعکس کنم.   صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق  امیدوارم تمام کسانی که در این مسیر قدم برداشتن با نگاهی منصفانه و به دور از تعصب، تندروی و دنباله‌روی کورکورانه بتونن اندیشه‌هایی ناب رو به مردم عزیز سرزمینم عرضه کنن. مردم کشورم احساسات نابی دارن و اینکه عده‌ای دانسته یا ندانسته از حسهای قشنگشون سؤاستفاده کنن، خاطرم رو مکدر می‌کنه. ما باید بتونیم با رقص قلم روی کاغذ، لحظات دلنشین و زیبایی رو برای اونها خلق کنیم.  سپاس از حسن نیت و توجه شما

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب  همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *