index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با هنرمند فرهیخته کاظم معرفت شیشوان_نشر حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید: من کاظم معرفت شیشوان هستم فرزند اکبر متولد ۱/۱/۱۳۵۵شهرستان عجبشیر از استان آذربایجان شرقی

از کودکی چه طور به موسیقی علاقه‌مند شدید؟ آیا داستانی درباره شروع شما به خوانندگی و علاقه‌مندی به موسیقی دارید؟بنده به دلیل حضور در خانواده ای خوش صدا و خوش ذوق و صمیمی و مهربان و صادق ، از همان دوران کودکی عاشق صدای نوازشگر پدر بزرگ و مادربزرگ و پدر و عمو ها و دایی ها و عاشقلار و داستانهای بسیار زیبای آن دوران بودم و عشق وافری از خود به موسیقی داشتم . یادم میاد که چهار پنج ساله بودم و داستان غلام حیدر از زبان زیبای عاشیق دهقان که پدربزرگ مرحومم جلیل معرفت با ضبط درب شکسته ای سیاه رنگ به آن گوش میداد حفظ کردم و می‌خواندم و همین ابتدای کودکی علاقه شدیدم به موسیقی آغاز شد .مادرم طاهره خانم عطری میگویند در زمان بارداری یک عاشیق به منزلمان توسط پدرم مهمان آمده بود و مادرم از شنیدن داستان و صدای آن عاشیق خوشش آمده بود و این را باعث عشق و علاقه شدیدم به موسیقی میدانند . اول ابتدایی علاقمند به اجرای تلاوت قرآن در جلو صف بودم و از همانجا شروع کار اجرای من میتواند باشد .

چه عواملی شما را به موسیقی و خوانندگی جذب می‌کند؟ آیا علاقه‌مند به یک سبک خاص هستید یا به گستره‌ای از سبک‌ها علاقه دارید؟
اصولا تمام آواهای زیبا و روح نواز در طبیعت مرا مثل آهن ربا به خود جلب میکند . بعضی اوقات اشک میریزم با نوای لالایی مادرانه و گاه با صدای چه چه قناری لبریز از شوق و شور میشود تمام پهنه ی قلبم و احساس میکنم خون رگهایم به رقص درآمده است. گاهی لبریز دردم و گاهی مست مست. علاقه قلبی به موسیقی سنتی خودمان و موسیقی زادگاهم آذربایجان بسیار بسیار وافر است. اما تمام سبک‌ها در دنیا مخصوصا سبکهای نزدیک به سنتی و پاپ مرا مفتون خود می‌سازند.

آیا تجربه‌های خاصی در زمینه خوانندگی دارید؟ آیا در گروه‌های موسیقی شرکت کرده‌اید یا به صورت تک نفره خواننده هستید؟بله
سالهای سال بود که در گروه های سرود مدارس مقام اول بودم و هیچگاه دوم بودن را تجربه نکردم . سال ۱۳۷۲ بود که با دوستان ارجمندم آقایان محمد مومن زاده و جاوید ممقانیان و ابراهیم هراتی و …چند نفر از دوستان گروه هنری فجر را تاسیس کردیم . این گروه برترین گروه در منطقه بود و سالیان سال محبوب بود و هنوز خاطرات آن دوران شیرین را از هر کس در شهرستان عجب شیر بپرسید همه برایتان بازگو خواهند کرد. از سال ۸۰ به بعد با آقای بهنام علیپور سازنده و نوازنده تار و سه تار گروه چاوش ایران را تاسیس و در تهران به اجرای موسیقی پرداختم و سپس به محضر اساتیدی همچون آقای صدیق تعریف و عبدالحسین مختاباد و سرخوش شهبازی مشرف شدم و در همین اثنا خوانندگی گروه موسیقی چهل دف را به سرپرستی استاد فرشید غریب نژاد بر عهده گرفتم . و تقریباً در بیشتر تالارهای معروف تهران و شبکه های استانی تهران به اجرای موسیقی پرداختم. سپس با گروههای دیگر همچون فریاد صبا به سرپرستی آقای کریمی و … نیز اجراهایی داشتم و گروه یاران جان که گروه محلی و اقوام بود را با کمک ناصر نصیری تاسیس کردم و سالهای سال هست که اجرای زنده میکنیم و بنده اکنون سرپرست این گروه به مدیریت آقای مجید زمانی هستم . و همچنین در تبریز خواننده ی گروه ارکستر فیلارمونیک سرخوشان نیز هستم. با گروه موسیقی چهل دف و در کنار استاد مختاباد در فرهنگسرای بهمن اجرا داشته ام و همچنین در تالار وحدت با آقای رسول نجفیان و آقای کسمایی بعنوان خواننده ی اول گروه چهل دف به اجرای کنسرت پرداخته ام.

چگونه موسیقی را برای خودتان کشف می‌کنید؟ آیا به دنبال آهنگ‌های جدید می‌گردید یا از گذشته‌ی موسیقی برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟
موسیقی یک اقیانوس بزرگ و پر تلاطم است . اصلا موسیقی خود عالمی باشکوه و بی نهایت است که هر چقدر در امواج و قعر آن همچون غواص غوطه‌ور شوید بیشتر دوست دارید که در آن به کند و کاو بپردازید. کشف من آن و لحظه هاییست که بر بال امواج چون سیمرغ این اقیانوس سوار میشوم و خود را ماهرانه به دست آن امواج میدهم . هر لحظه لحظه ی شنیدنش احساس تازه ایست . هر بار که موسیقی جدیدی می‌شنوی به اعماقی از این اقیانوس می‌رسی و گوهرهایی در خور پیدا می‌کنی.

آیا برای خودتان فرآیند نوشتن آهنگ‌ها را تجربه کرده‌اید؟ اگر بله، لطفاً درباره فرآیند خلق و نوشتن آهنگ‌ها توضیح دهید.
نوشتن خیر . اما تجربه ی ساختن آهنگ دارم .
البته ساختن نمیتوان گفت میشود گفت برداشت‌هایی از آهنگهای مورد علاقه ام و تغییر آنها به نحوی دلخواه خود.

آیا تجربه اجرا و ارائه زنده موسیقی برایتان مهم است؟ آیا از اجرا در رویدادها و کنسرت‌ها لذت می‌برید؟
اجراهای بنده معمولا زنده بوده اند و در اقصا نقاط کشور روی استیج های فراوانی رفته ام و از رودر روی مردم نازنین اجرا کردن بسیار بسیار لذت میبرم .

آیا برای شما مفهوم خوانندگی بیشتر از اجرا موسیقی است یا آیا ضبط آهنگ‌ها و انتشار آن‌ها نیز برایتان مهم است؟
هر دو را لازم و ملزوم میدانم و هر دو را دوست میدارم.

آیا از همکاری با سایر هنرمندان در پروژه‌های موسیقی لذت می‌برید؟ آیا تجربه همکاری با هنرمندان دیگر را تجربه کرده‌اید؟
صد درصد اگر هنرمندان این عرصه با بنده افتخار همکاری بدهند با جان و دل قبول میکنم و هیچگونه غرور کاذبی در این مقوله ندارم . ولی برای کار خودم و شخصیت هنری خود ارزش بالایی قایل هستم چون سالیان سال خاک استیج ها را و استودیو ها را خورده ام .

آیا تجربه خوانندگی شما تأثیری در زندگی روزمره و شخصیتتان داشته است؟ لطفاً درباره این تأثیرات صحبت کنید.

گلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
به او گفتم که مشکی یا عبیری ؟
که از بوی دلاویز تو مستم

بگفتا من گلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گل نشستم

کمال همنشین در من اثر کرد ❤️ وگرنه من همان خاکم که هستم…

بله موسیقی به دلیل لطافت و زیبایی، روح را می‌پالاید و جان را آرام می‌کند و صفابخش روح و جسم انسان است شاعرانه صحبت کردن . استفاده از ضرب المثلها و نکات زیبای ادبی در بیان احساسات . الگو برداری از منش و رفتار بزرگان و پیشکسوتان موسیقی . مهربانی و صبر و بردباری . رئوفیت و جوانمردی و دانستن آداب و رعایت اخلاق با مردم از آثار موسیقی در جسم و جان انسانهاست .

آیا به نظر شما خوانندگی و موسیقی تأثیری در جامعه و فرهنگ دارند؟ به نظرتان موسیقی قادر است احساسات و ایده‌های خاصی را به مخاطبان منتقل کند؟
دقیقا موثر است و به نظرم بهترین راه انتقال دیدگاه های مردم نقاط مختلف جهان موسیقی و شعر است و این زبان گویا زبان مشترک بین تمام انسانها در جهان است.

به عنوان یک خواننده، چه ارتباطی با مخاطبان خود ایجاد می‌کنید؟ آیا می‌خواهید احساس خاصی را به آن‌ها منتقل کنید؟
هر شعر و هر آهنگ یک احساس خاصی را دنبال می‌کند. هدف من در کلیه ی آهنگهایم القای آرامش و محبت و دوستی و صلح بوده و همین دوست داشتن زیباست…

آیا در حال حاضر پروژه‌های خاصی را دنبال می‌کنید؟ آیا در حال ضبط آلبوم جدید یا اجرا در کنسرت‌های خاصی هستید؟
بله مدتی پیش آلبوم غارت عشق بنده تولید و در سایتهای معتبر موسیقی عرضه شد. این کار به آهنگسازی و تنظیم آقای نوید قزوینه تقدیم شما عزیزان گردید. اکنون شروع به ساخت آلبوم جدید پاپ کرده ام که بزودی تقدیم محضر دوست داران موسیقی خواهد گردید.این کار توسط آقای الیاس عامر تنظیم و تهیه میشود البته کنسرتهایی در اقصا نقاط کشور اجرا خواهم کرد که از طریق پیج اینستاگرام و کانالهای مجازی اطلاع رسانی خواهد شد.

از نظر شما، چه چیزی شما را از سایر خوانندگان موسیقی متمایز می‌کند؟ آیا به دنبال ایجاد یک شناسه خاص و منحصر به فرد برای خود هستید؟
هر خواننده ای طرفداران خاص خودش را دارد
من یکی از خوانندگان ایرانی و آذربایجان هستم که به چندین زبان و لهجه توانایی اجرا دارم و با مشورت مدیر برنامه های موفق شاخصه های خاص برای خودم دارم که شنوندگان عزیز کارهای بنده با آنها آشنا هستند.

آیا تجربه‌هایی از کنسرت‌ها و اجراهای خاصی که برایتان توام با خاطرات خاصی همراه از دارید؟ کنسرت ترنم بااجرای بنده و آقایان رسول نجفیان و آقای کسمایی یکی از بهترین خاطراتم بود
پشت استیج آقای نجفیان خاطره ای از دوران جوانی برایمان تعریف کردند که باعث خنده ی ما شد و چون در حین باز شدن پرده ی تالار این اتفاق افتاد ، همه با لب خندان بر روی صحنه حاضر شدیم که به یکی از بهترین خاطراتم تبدیل شد.

صحبت پایانی با مخاطبان حوزه مشق

شعر و موسیقی دو عنصر جدا ناپذیر هستند که عامل ارتقاء فرهنگ و ادب و اخلاق و به هم پیوستن اقوام و ملل با هر گویش و تفکر می‌باشند

آرزو میکنم روزی برسد که جهان پر از صلح و دوستیها باشد و موسیقی زیبای مهربانی و صداقت و انسانیت نواخته شود ….

سپاسگزارم از آقای دکتر فردین احمدی بابت زحماتی که در حوزه مشق میکشند و آرزوی سلامتی و موفقیت و شادکامی برای تک تک مخاطبان عزیزم در جای‌جای کره ی خاکی دارم .

پیروز و سربلند و سرافراز باشید

کاظم معرفت
خاک پای شما مهربانان

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

خانه

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *