index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با هنرمند فرهیخته احمد لک قاسم آبادی_نشر حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید: به نام خدا
با سلام به شما و مخاطبان عزیزحوزه مشق،احمدلک قاسم آبادی هستم  با نام هنری   *فانی*  از نو جوانی علاقمند به شعر بودم و گاها چند بیت یا غزل میسرودم ولی بصورت جدی دنبال نمیکردم تا تقریباچهارسال پیش که با دوستان حوزه مشق آشنا شدم پیشنهاد چاپ اشعارم رو دادن و با حمایت اونها اولین کتاب شعر مشترکم چاپ شد بعد از اون همکاری من با انتشارات حوزه مشق ادامه داشت وتا بحال چهارکتاب شعر مشترک با دیگر دوستان هنرمندکه خانم حوریاحسین زاده سرپرست نویسندگان آنها بودند به نامهای؛آنسوی سپیدار،در انعکاس دل،پیچش خیال و از شور تا شعر و یک کتاب مستقل به نام  مهر و ماه در انتشارات حوزه مشق از من به چاپ رسید و در حال حاضر مشغول جمع آوری و ویرایش   آخرین مجموعه شعر هستم
که بعداز اتمام بصورت مستقل چاپ و تقدیم حضور شما خواهد شد امیدوارم  که مورد پسند مخاطبین باشد .

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟شاعران ازهمه چیز میتوانند الهام بگیرند مثل؛ شعر،موسیقی،حال و هوای اجتماع و مردم ،دوستان و نزدیکان ، تغییر فصلهاوطبیعت و یا از عشق، من هم از همین موارد که نام بردم  الهام میگیرم.

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معناو ارزشی دارد؟هر شعر به منزله یک پیام است گاهی حسی را منتقل میکندو دارای بار معنوی یا اجتماعی است شعری که  تاثیر خوب روی مخاطب بگذارد، چیزی به داشته هایش اضافه کندودر یاد ها بماند قطعا ارزش زیادی برای من دارد.

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟
من بیشتر سعی کردم از واژه های ساده  استفاده کنم  و شعری روان داشته باشم طوریکه تمام اغشار براحتی با آن ارتباط برقرار کنند و چون اغلب سروده های من بداهه هستند طبیعتا وقت زیادی صرف فکر کردن به موضوعی نمیکنم.

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟
قطعا هر شعر باید بیانگر موضوعی باشد،شعری که هدف مشخص نداشته باشد رضایت  مخاطب را هم ندارد ،  من در همه ی موضوعات شعر گفتم و سعی کردم از شعرهای بامحتوی تکراری  استفاده نکنم دل مشغولی های روزانه که بیشتر اجتماعی هستند و بعضا خیال هم در اشعارم وجود دارد.

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟قطعا  هنوز در شعر بجایی نرسیدم که  اشعار بدونه ایراد داشته باشم پس سعی میکنم  انتقادات سازنده را بشنوم و از آنها در بهبود شعرم استفاده کنم.

شعردرمعرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟ بله کاملا درست است، تغییرات اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی روی شعردارد مخاطب بیشتر شعر زمان خودش را می پسندد، شعری که حرف دل مردم را بزند و با آنها همراه باشد، در اصل بیشتر سروده های اجتماعی و انتقادی  من  متاثر از حال و روز مردم  و اوضاع اجتماع هستند بی تفاوت بودن و ساز خودرا زدن موجب طرد شدن از سوی مخاطب میشود.
شاعری که شمارا الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟اشعاراغلب شعرا رو مطالعه کردم ولی بیشتر بااشعار شاعران معاصر مثل هوشنگ ابتهاج (سایه)، شهریار، حسین پناهی،سیمین بهبهانی قیصر امین پور بهتر ارتباط گرفتم و گاهی الهام بخش بوده اند .

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید.
بله، در سرودن شعری که مخاطبان جوان را جذب کند دچار چالش میشوم جذب کردن سلیقه مخاطب امروزی کار بسیار دشواریست خیلی از معیارها تغییر کرده و تنوع بالایی در شعرباید باشد تا مخاطب پسند باشد.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟تکنیک خاصی که که در تمام اشعار از آن استفاده کرده باشم ندارم ، تاکیدم بر تنوع بوده ودرسرودن از غالبهای شعرمثل ؛ غزل ، مثنوی، دوبیتی، تک بیت و شعر نو استفاده میکنم.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟ توصیه من به شاعران جوان این است که تقلید کورکورانه نکنند و سعی کنند با مطالعه  اشعار شاعران صاحب نام  نکات  قوت  آنها را  یاد بگیرند و به روش خودشان  در شعر بکار ببرندتا سبک های جدید واشعار متنوع سروده بشود.

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟ معمولا  برای  پیامی که در شعرهست مخاطبانی راهم در نظر میگیرم وسعی میکنم که  اشعار برای آنها محسوس و جذاب باشد.

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ هر شاعر به موضوعات از نظر شخصی خودش نگاه میکند و با استفاده از تجربیات و برداشت خودش شعر را ارائه میدهد و در بین مخاطبین با آن ویژگی شناخته میشود

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟بله،  من هم بیشتر حرفها و افکار خودم رو از زبان شعر بیان میکنم و گاهی هم  رویاها و آرزوها را در شعر  میسازم گاهی انتقاد میکنم وشکایت های خودم را از روزگار  بیان میکنم.

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟بله درجایی که نیاز به نقد باشد حتما بیان میکنم،گاهی که نیاز به همدردی باشدبا شعر همدردی خودم رو ابراز میکنم  وجایی که  باید اعتراض کنم  در قالب شعر اعتراض  و نارضایتی خودم  رو اعلام میکنم  ولی سعی میکنم  دستخوش گروه های مختلف نشوم و کاملا منطقی با موضوع برخورد کنم و دلایل خودم برای اعتراض هم محکم  باشد در موضوعاتی که اطلاعات کافی درباره آن نداشته باشم مطلقا دخالت نمیکنم.

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟ توصیف اشعار راباید به مخاطب سپرد قطعا بهترین وصف رو دارند،اما من تمام سعیم در این بوده که اشعار به زبان ساده حس خوبی به مخاطب انتقال بدهند و رضایت  آنها را جلب کنند
صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:
دوستان و مخاطبان گرامی از اینکه  اشعار من و دیگران دوستان رو میخوانید از شما متشکرم، لذت بخش خواهد بود اگر توانسته باشم  رضایت شما را فراهم کنم  شعری که  مخاطب پسند باشد قطعا نام شاعر را زنده  نگه میدارد نه تنها  من  بلکه  تمام  دوستان  شاعر و هنرمند اوج  سعادت خودشان را در ذهن  و یاد مردم  بودن  میدانند
در آخر آرزوی سلامت و شادکامی برای شما مردم عزیز ایران دارم.

مانا باشید به مهر

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

خانه

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.  ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *