index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با هنرمند فرهیخته ارشیا حسینی _نشر حوزه مشق

سوالات مصاحبه با نویسنده داستان

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

سلام و درود عرض میکنم خدمت تمامی مخاطبان و دنبال کنندگان ادب و ادبیات

ارشیا حسینی هستم متولد ۹ خرداد سال ۱۳۸۶ در شهر قزوین و در حوزه داستان نویسی فعالیت میکنم.

چه چیزی شما را به نوشتن داستان علاقه‌مند کرده است و چگونه شروع کرده‌اید؟

علاقه بنده به داستان نویسی از کودکی ام نشأت میگیره. از زمانی که در مواقع بازی یا استراحت در ذهنم داستان هایی خیالی می ساختم. بعدها در مدرسه با کتابی به نام مهارت های نوشتاری آشنا شدم. در زنگ انشا هر بار که داستانی می نوشتم با تشویق معلم و دانش آموزان روبرو میشدم و همین تشویق ها برای من ارزشمند بود. من همیشه دوست داشتم موضوعات بیشتری رو به انشام اضافه کنم و از تموم کردنش بیزار بودم. البته که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند کم آوردن جا برای نوشتن و تموم شدن زمان امتحان میشد. اکثر اوقات به گونه ای انشام رو می نوشتم که مانند گزارش نباشه. یعنی از صیغه اول شخص استفاده میکردم و در انتها با نتیجه گیری به داستان خاتمه میدادم. بعد ها با پیشنهاد یکی از آشنایان تصمیم گرفتم که به صورت حرفه ای داستان نویسی رو شروع کنم . بعد حضور در این کلاس تازه متوجه شدم که داستان نویسی بسیار وسیع تر از آن چیزی است که فکرش را میکردم.
و این شروعی بود بر فعالیت بنده.

آیا داستان‌نویسی برای شما یک هدف بلندمدت است یا یک هنر عاشقانه؟

قطعا هر دو. اهداف بلند مدتی در داستان نویسی دارم اما ترجیح میدهم آرام به سوی آن حرکت کنم. مانند لذت بردن از مسیر در طول سفر.

چه عواملی در انتخاب شما برای نوشتن داستان‌ها موثر بوده‌اند؟

معمولا حوادث خاصی که در گذشته رخ داده و داستان هایی در دل خودش داره موضوع مناسبی به نظر میاد.
یا خاطراتم ، البته اگر قابلیت آن را داشته باشد که در داستان استفاده شود.  یعنی حوادث ، دیالوگ و مفهوم خاصی داشته باشد.
بنظرم به طور کلی عامل اصلی برای نوشتن این است که موضوع خوبی داشته باشد و قابلیت قرار گرفتن در ساختار ادبیات داستانی را داشته باشد.

فرآیند نوشتن داستان برای شما چگونه است؟ آیا روش خاصی برای طراحی داستان، توسعه شخصیت‌ها و ساختاردهی داستان دارید؟

روشی که من از آن استفاده میکنم تکنیکی است که از دبیر داستان نویسی ام ، استاد حمید درکی آموخته ام. بزارید برایش یک اسم بزارم. روش کاراگاهی نام خوبی به نظر میاد. در این روش باید قبل از شروع داستان در چند صفحه کل داستان را بررسی کنیم. ابتدا در چند خط ایده و یا همان درون مایه را مینویسیم.سپس حوادث و اتفاقاتی که قرار است در طول داستان  بیفتد رو‌ مینویسیم.( ممکن است هنگام نوشتن داستان اتفاق جالبی به ذهنمان برسد که آن را اضافه میکنیم).میتونیم این اتفاق ها را در یک نمودار تابع در نظر بگیریم و حوادث مهم را ، نقطه یا نقاط ماکسیمم رسم کنیم.حالا باید یک شناسنامه از شخصیت های داستان بنویسیم و یادمان باشد که دیالوگ های هر کسی در داستان باید مطابق شخصیتش باشد. همانطور که در اکثر اوقات در دنیای واقعی اتفاق میافتد.یعنی یک کودک ، کودکانه و یک فیلسوف حکیمانه سخن بگوید.
بخش مورد علاقه من آن قسمتی است که باید تحقیق کنم. گاهی چیزی در داستان وجود دارد که اطلاعات زیادی از آن نداریم که باید از روش های مختلف برای فهمیدنش استفاده کنیم.مثلا شخصی ماشینش در جاده خراب میشود.باید در داستان مشخص کنیم که چه مشکلی برای ماشینش به وجود آمده و همچنین باید دیالوگ های یک تعمیر کننده ماشین متناسب با ظاهرش باشد.
توضیحات و نکات بسیار زیاد دیگری هم وجود دارد که در کلاس ها و کارگاه های داستان نویسی آموزش داده میشود.

داستان‌هایی که تاکنون نوشته‌اید، کدامشان بیشترین تاثیر را بر خوانندگان داشته‌اند و چرا؟

فکر میکنم داستان هایی که حوادث و درگیری های بیشتری داشته باشند بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند. دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. همچنین داستان هرچه برای خواننده قابل درک تر باشه و خواننده بتونه با داستان ارتباط بیشتری بگیرد قطعا به تاثیرش روی فرد افزون میشود. فکر میکنم داستان فغان که مراحل نوشتنش را تازه شروع کردم حداکثر تاثیر را روی مخاطبان بزاره.

چگونه موضوعات جدید را برای داستان‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ آیا موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهید؟

انتخاب یک ایده برای داستان کار سختی نیست و فقط باید بین ایده های مختلف یکی را برای نوشتن انتخاب کرد. به شخصه ایده هایم را از اتفاقات و مسائل رایج یا خاص در جامعه پیدا میکنم اما هدف هر داستان یکی است.

برای مثال در داستانی درگیری های خانواده ای را به تصویر میکشم که در انتها پیامی مانند احترام و دروغ نگفتن را میرساند.اگر خواننده متوجه پیام داستان شود کارم را به خوبی انجام داده ام. و در داستانی دیگر به خشونت و عواقب آن میپردازم. در نهایت می توان گفت هدف من از داستان نویسی کمک به جامعه است.

چگونه با نقدها و بازخوردهایی که درباره داستان‌هایتان دریافت می‌کنید، برخورد می‌کنید؟

هر کسی که داستانی را میخواند راجبش یک نظری دارد.هرچقدر هم مثبت یا منفی باشد قابل احترام است و حتی نکات منفی برایم مهم تر است زیرا می توانم در داستان های بعدی آنها را اصلاح کنم. اما مشخصا نقدی که توسط یک استاد و کارشناس صورت گیرد اعتبار بیشتری دارد. این نقد ها نقش مهمی را در رسیدن به موفقیت های بیشتر ایفا میکنند.

آیا همکاری با سایر نویسندگان یا ویراستاران برای شما جذاب است؟

بسیار مشتاق آشنایی و ارتباط صمیمانه با سایر نویسندگان و ویراستاران هستم.البته در حال حاضر هم دوستان زیادی در این حوضه دارم و از این بابت بسیار خرسندم.

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می‌کنید که قصد داشته باشند داستان‌های خود را منتشر کنند؟

برای انتشار داستان هایشان من این راهکار را پیشنهاد میدهم. داستان باید اول توسط یک انتشارات معتبر مانند انتشارات بین المللی حوضه مشق پذیرفته شود و در سایت منتشر شود.به خاطر داشته باشید که اولین داستان ها پس از انتشار مورد توجه عموم قرار میگیرند و با بازدید بسیار خوبی از اثر مواجه می شوید.بعد مدتی در مجله ها و ماهنامه ها میتوانید شرکت کنید و بعد تر در رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون  از شما دعوت میشود.

آیا از نویسندگان دیگر برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟

بله. برای نوشتن یک داستان باید حتما چند داستان بخوانید تا از نحوه نوشتن باخبر باشید.مطالعه بخش بسیار مهمی در این زمینه است. از همین داستان ها می توان الهام گرفت.
در این باره می توانم از نویسندگانی مانند استاد حمید درکی و خانم پرستو مهاجر نام ببرم.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می شوید و آن‌ها را در داستان هایتان بازتاب می دهید؟

سوال بسیار خوبی است. سازگار بودن با تغییرات جامعه و فرهنگ مسئله خیلی مهمی است . یک نویسنده و روشنفکر باید با جامعه و فرهنگ های رایج زمان خودش آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید با در نظر گرفتن نکات مختلف آن را با گذشته مقایسه کند و متوجه شود که چه اتفاقی در آینده بر سر جامعه خواهد آمد. با در نظر گرفتن اینها میتواند از زاویه دیگری به جامعه نگاه کند و قلم به دست بگیرد. من برای سازگاری با تغییرات جامعه متون مفید در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهم و همواره با روش های مختلف با جامعه ارتباط برقرار میکنم.

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:

در آخر قصد تشکر دارم از اساتید مجربی که در این زمینه من رو‌ همراهی می کنند . نویسنده و مدرس داستان نویسی استاد حمید درکی و خانم مهاجر ، آرزوی موفقیت های روزافزون برایتان میکنم
و همچنین می خواهم به تمام هم سن وسالانم بگویم که مطالعه کنید ، با عشق  عالم را کاوش کنید و در مسیر آنچه علاقه دارید قدم بگذارید .

از زحمات جناب دکتر احمدی مدیریت حوزه مشق کمال تشکر دارم که میزبان این مصاحبه بودند.

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *