index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با هنرمند فرهیخته غلام عباس ترابی از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

۱-خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید.
من غلام عباس ترابی هستم متولد سال ۱۳۴۲ در شهرستان دهاقان از توابع استان اصفهان

۲-لطفا درباره تخصص وحوزه پژوهشی خود توضیح دهید چگونه به این حوزه علاقمند شدید وچه تجاربی در آن دارید؟
من علاقمند به پژوهش در طبیعت هستم وکار پژوهشی در طبیعت تقریبا میدانی است .چون طبیعت با تجربه کار میکند ویک پژوهشگر می خواهد این تجارب را بشناسد و آنها را به تصویر بکشد و سپس معرفی نماید.حال یا بصورت کتاب علمی .ویا از طبیعت الهام بگیرد که رمان بنویسد ویا شعر بگوید .به هر حال طبیعت زیبا ست وهر اثری فرهنگی که از آن الهام گرفته شود هم زیبا می شود.وامکان ماندگاری بالایی دارد .

۳-چه مراحلی در انجام یک پژوهش را دنبال میکنید.لطفا در باره روش شناسی ورویکردهایی که در پژوهش های خود استفاده می کنید صحبت کنید.
من به یک تجربه ایی که در طبیعت یک رویداد را به پیش می برد نگاه میکنم که البته نگاه یک پژوهشگر عمیق است .مثلا سرزمین ما ایران زمین در موقعیت چهار فصلی است و زبان طبیعت ریاضی است حال درک این زبان که چرا چهار فصل وجود دارد بعهده ما ایرانیان است. همه ما فصل ها را دیده ام اما وقتی بخواهیم آنان را تحلیل کنیم .احتیاج به علم و اندازه گیری داریم. در این اندازه گیری است که کار ظریف و تبدیل به یک نکته می شود.وهنر پژوهش کشف این نکات ظریف است که البته تخیل به کمک و یاری پژوهشگر می آید و فرایند را سهل وشادی بخش می سازد. تا موضوع تحلیل شود.

۴-آیا با چالش های خاصی در حوزه پژوهش خود مواجه شده اید؟اگر بله لطفا در باره آنها صحبت کنید وبیان کنید چگونه با آنها مقابله کرده اید.
البته که چالش هایی هست پژوهشگر دوست دارد دیده شود.چون پژوهش کارش برافراشتن یک نظام سودمند است که همه از آن سهم می برند وقتی پژوهش با بی توجه ای مواجه شود. سرخوردگی ببار می آید.البته پژوهش چون شادی بخش است ممکن نیست متوقف شود.پژوهشگر میل دارد سود خود را با همه شریک شود.وقتی این شراکت مشاع نشود .پژوهشگر دلگیر می شود.

۵-در نظر دارید چه اهدافی را در زمینه پژوهش خود دنبال کنید؟آیا برنامه‌هایی برای آینده خود در این حوزه دارید.
هدف من از پژوهش این است که آن را بتوانم برای عموم عرضه کنم، چون هنر و علمی که از طبیعت الهام گرفته می شود ویا به عبارتی کشف می شود. مشاع است، ولازم است عموم از آن سود ببرند.
طبیعت مشاع همه است وتمام الهامی که به علم وهنر می دهد نیز هدیه ومشاع است ولازم است به همه برسد. من این هدف را دنبال می کنم، یک پیام شادی بخش را معرفی کنم تا عموم را شاد کند.

۶-آیا تجربه های همکاری با دیگر پژوهشگران وتیم های پژوهشی را داشته اید.اگر بله در باره آن صحبت کنید.وتاثیر آنها بر پژوهش هایتان را بیان کنید.
بله نخستین بار پژوهش من در قسمت نجوم مجله آسمان شب با عنوان اینکه چرا در طبیعت چهار فصل تولید می شود بچاپ رسید .وبعدا در مجلات بین المللی چهار مقاله در سالهای ۹۶و ۹۸ بچاپ رسید .والبته وقتی اثر پژوهشی یک محقق دیده شود سبب خوشحالی می شود.چون اساس بوجود آمدن پژوهش توجه است و وقتی این توجه پذیرش شود.سبب انبساط خاطر می شود.

۷-چگونه می بینید که پژوهش های شما می تواند به توسعه وترویج علم کمک کند. آیا تلاش می کنید تا نتایج پژوهش هایتان را به عموم جامعه علمی وفرهنگی منتقل کنید؟
بله همان طور که گفتم. طبیعت مشاع همه است. وهر اندیشه وهنری که از آن ببار می آید بی گمان می تواند به ترویج علم وفرهنگ کمک کند.چون هر چیز طبیعی زیباست وفرهنگ رفتار زیبایی است که می تواند از طبیعت الگو بگیرد.والبته من تلاش می کنم تا پژوهش های خودم را به عموم جامعه علمی وفرهنگی منتقل کنم چون از این بابت خودم شاد می شوم و تلاش دارم این شادی را به عموم جامعه علمی وهنری منتقل کنم.

۸-آیا در کنفرانس ها وسمینارها ویا رویدادهای علمی وفرهنگی شرکت می کنید.
بله اخیر در بیست وپنجمین گردهمایی پژوهشی نجوم ایران در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان که از تاریخ ۲۴-تا ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲برگزار شده بود شرکت داشتم ویک مقاله هم معرفی کردم .با عنوان اینکه چرا چهار فصل در طبیعت بوجود می آید.

۹-باز خورد مخاطبان و جامعه علمی به پژوهش هایتان چگونه بوده است ؟ آیا تجربه و باز خورد های مثبت ویا منفی روی شما تاثیر می گذارد.
باز خورد ها وقتی رو در رو می شوی با مخاطبان خوب است، ولی متاسفانه پیگیری نمی شود. پژوهش لازم است گروهی به پیش رود .یک پژوهشگر می تواند شمعی روشن کند.اما وقتی بخواهیم این شمع را تبدیل به شعله کنیم به همان اندازه که این روشنایی زیاد می شود کمک همگان را نیاز دارد ومن تجاربی که از این رویداد ها دارم این است که کار پژوهش حتما لازم است گروهی وتیمی باشد .ودر غیر اینصورت تنهایی مابه جایی نمی رسیم. متاسفانه ما اندکی صمیمیت در کار گروهی داریم.پژوهش روشنایی بدنبال دارد وبرای توسعه نور کار گروهی لازم است .

۱۰-صحبت پایانی با مخاطبان حوزه مشق
بدلیل اینکه فرهیختگان به حوزه مشق متصل هستند .خیلی خوشحال می شوم که مخاطبان با خرید وتهیه آثار این فرهیختگان آنها را حمایت کنند. که باعث دلگرمی است که مخاطبان بدانند پشت هر اثر هنری ویا پژوهشی چه رغبت وزحمتی هست. و این رغبت وزحمتی می تواند چراغی روشن کند. که به روشنایی بینجامد .من به نوبه خودم از استاد ارجمند وفرهیخته بزرگوار جناب دکتر فردین احمدی سپاسگزارم که در بر افروختن این شعله فرهنگی شریک این رغبت و زحمت هستند وکمک می کنند تا شعله این نور فرهنگی گسترش یابد.به هر حال سخن پایانی توجه است و دوست داشتن چیزی که در رغبت وعشق فداکاری می کند.به عقیده من حوزه مشق در توسعه این رغبت برای فرهنگ بی بدیل است.

 

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

 

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *