index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با هنرمند فرهیخته چنگیز حبیبیان _نشر حوزه مشق

سوالات مصاحبه با خوانندگان

-لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:
سلام ودرود، اینجانب چنگیز حبیبیان (متولد 20 بهمن 1347 متولد تهران، محله هفت چنار، خواننده پاپ ایرانی، دارای مدارک لیسانس، فوق لیسانس، دکترای مهندسی معماری و دکترای مدیریت پروژه ساخت در عمران.
-از کودکی چه طور به موسیقی علاقه‌مند شدید؟ آیا داستانی درباره شروع شما به خوانندگی و علاقه‌مندی به موسیقی دارید؟
از کودکی من عاشق صدای پدرم بودم و همین سبب علاقه من به خواندن و موسیقی شد. تشویق خانواده و دوستان هم بی‌اثر نبود. جد پدری‌ام عاشیق حسین از خوانندگان مطرح و شش دانگ تبریز بودند. و جد مادری‌ام ملاعبدارزاق از مدرسین حوزه علمیه مرند و تبریز محسوب می‌شدند و پدرم که اولین استاد من بودند و نزد پدر بزرگوارم آموزش صدا و خواندن را آموختم. آواز رو نزد استادانی همچون حسین صبحدل، استاد هلی، استاد شاپور رحیمی، استاد کرامت اصلانی و استاد اعظم حاتم عسگری فرا گرفتم. استاد فریدون شهبازیان و استاد اکبرپور نیز در زمینه تئوری موسیقی، سلفژ، و تلفیق شعر و موسیقی از اساتیدم بودند. سال 1378 اولین آلبوم پاپ خودم رو با نام همسفر با آهنگسازی شادمهر عقیلی و محمدرضا چراغعلی روانه بازار کردم و تا سال 1390 ده تا آلبوم مویسقی .ارد بازار موسیقی کردم و تا سال 1402 به صورت تک تراک به کار خود ادامه دادم.
-چه عواملی شما را به موسیقی و خوانندگی جذب می‌کند؟ آیا علاقه‌مند به یک سبک خاص هستید یا به گستره‌ای از سبک‌ها علاقه دارید؟
بنده چون آواز ایرانی و نغمه‌های قرآنی کار کردم برای همین عاشق همین سبک هستم. البته همه نوع موسیقی گوش می‌کنم و تلفیق پاپ ایرانی را بیشتر می‌پسندم. و سبکهایی چون استاد معین عزیز و استاد علیرضا افتخاری، استاد بنان، بانو استاد دلکش و استاد تمام شجریان بزرگ را بسیار می‌پسندم.
-آیا تجربه‌های خاصی در زمینه خوانندگی دارید؟ آیا در گروه‌های موسیقی شرکت کرده‌اید یا به صورت تک نفره خواننده هستید؟
بله خواننده گی را در گروه‌هایی داشتم و بسیار به من کمک کرد اکثرا تک خوان گروه بودم. اگر صد نفر هم همخوان بودند معمولا مرا برای تک خوان گروه انتخاب می‌کردند.
-چگونه موسیقی را برای خودتان کشف می‌کنید؟ آیا به دنبال آهنگ‌های جدید می‌گردید یا از گذشته‌ی موسیقی برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟
هم از گذشته الهام میگیرم و هم از سبک حال.

-آیا برای خودتان فرآیند نوشتن آهنگ‌ها را تجربه کرده‌اید؟ اگر بله، لطفاً درباره فرآیند خلق و نوشتن آهنگ‌ها توضیح دهید.
البته بنده ملودی‌های رو برای خودم ساختم .
در قدیم آهنگسازی به این شکل بود افرادی که ذوق شعر و شناخت شعر داشتن خودشان آهنگی روی آن قرار می‌دادن وبه این افراد قوالان یا خنیاگران و یا نغمه پرداز میگفتن .
و آهنگسازی مدرن و امروزی بیشتر در دانشگاه ها تدریس میشه اونم نه ملودی سازی چون ملودی یا پرداختن به نغمه پردازی کاملا ذوقیست و جوششی میباشد. در دانشگاه بیشتر هامورنی و شناخت ساز بندی و غیره تدریس میشه .
ولی روند مولودی سازی را تجربه کردم و اون اینطور است که به یکباره ظهور می‌کند معمولا کم اتفاق میفته که ملودی یا بقول عام آهنگسازی در چند دوره زمانی انجام بشه مثل شاعری می‌ماند که بیکباره قلم دست می‌گیرد و می‌نویسد. می‌شود شعرهای جاودانه استاد شهریار یا می‌شود اثر جاودانه آتشی ز کاروان جدا مانده .
-آیا تجربه اجرا و ارائه زنده موسیقی برایتان مهم است؟ آیا از اجرا در رویدادها و کنسرت‌ها لذت می‌برید؟
بله بسیار مهمه. حتی در پلی بک های خود روی موزیک زنده اجرا میکنم و از اجرای زنده موسیقی لذت میبرم معمولا کسانی که آواز کار کردن ابائی از زنده خواندن ندارند.
-آیا برای شما مفهوم خوانندگی بیشتر از اجرا موسیقی است یا آیا ضبط آهنگ‌ها و انتشار آن‌ها نیز برایتان مهم است؟
هر دو بسیار برام مهم هستن هم اجرای کنسرت و هم ضبط استودیو
-آیا از همکاری با سایر هنرمندان در پروژه‌های موسیقی لذت می‌برید؟ آیا تجربه همکاری با هنرمندان دیگر را تجربه کرده‌اید؟
تقربا اولین تجربه همکاری من با خواننده گان محترم همین اجرای نوستالژی ها میباشد .و برام خیلی لذت بخش چون میتونه جواب گوی اکثر سلایق مردم باشد. برای من که جذابه.
-آیا تجربه خوانندگی شما تأثیری در زندگی روزمره و شخصیتتان داشته است؟ لطفاً درباره این تأثیرات صحبت کنید.
بله اثر گذار که حتما بوده .بویژه یک ترانه خوب و شعر و یک اجرای خوب منو به زندگی امید وارتر کرده.
-آیا به نظر شما خوانندگی و موسیقی تأثیری در جامعه و فرهنگ دارند؟ به نظرتان موسیقی قادر است احساسات و ایده‌های خاصی را به مخاطبان منتقل کند؟

این که موسیقی اثر دارد یا نه باید عرض کنم صد در صد اثر بخش .من عرضم اینه که موسیقی در تک تک سلول‌های انسان و تمام موجودات و کائنات اثر وضعی خودشو میگذار و کسانی که با موسیقی مشگل دارن در اصل با انسان بودن و مخلوق بودن و نظم مشگل دارن. واین قضیه کاملا علمی ایست و علم میگه دنیا و جهان و حتی جهان های موازی با ی ریتم منظم در حال گسترش است.
-به عنوان یک خواننده، چه ارتباطی با مخاطبان خود ایجاد می‌کنید؟ آیا می‌خواهید احساس خاصی را به آن‌ها منتقل کنید؟
ارتباطی فرا تر از یک ذهن یعنی عشق و بارها اثری که خلق شده را من می‌خوانم تا چند مدت حال دگرگونی دارم دقیقا نمیتونم بگم چه حالی ولی احساسم شبیه احساس منظومه شمسی به کهکشان خود است.
-آیا در حال حاضر پروژه‌های خاصی را دنبال می‌کنید؟ آیا در حال ضبط آلبوم جدید یا اجرا در کنسرت‌های خاصی هستید؟
بله الان با شما که صحبت میکنم در حال تمرین های کنسرت ۲۵ ،۲۶ مهر ۱۴۰۲در تالار وحدت هستیم و شدیدا ذهنمان معطوف این مهم میباشد. و تراک های موسیقی فارسی و ترکی هم در دست دارم که بعد از کنسرت یکی پس از دیگری منتشر خواهم کرد.
-از نظر شما، چه چیزی شما را از سایر خوانندگان موسیقی متمایز می‌کند؟ آیا به دنبال ایجاد یک شناسه خاص و منحصر به فرد برای خود هستید؟
البته من وجه تمایزی نمیبینم همه دوستان گل من درجه یک هستند و همه دوس دارند خاص باشند و در نهایت مانده گار در دل و ذهن مردم .و همه داریم تلاش میکنیم که بهترین باشیم .و آنچه که از نظر من مهمه مردمی بودن و نداشتن تکبر. و کبر از بدترین رذائل اخلاقی ی فرد میتونه باشه که انسان رو از عرش بر فرش میکشونه.
-آیا تجربه‌هایی از کنسرت‌ها و اجراهای خاصی که برایتان توام با خاطرات خاصی همراه بوده‌اند دارید؟
بله بسیار تجربه های شیرین و تلخی داشتم بویژه در کنسرت های خارج از کشور و داخل انشاءالله مجالی باشد که در موردش صحبت کنم .
-صحبت پایانی با مخاطبان حوزه مشق
کلام آخر:
نرود هوشمند در آبی
تا نبیند نخست پایانش
یا حق

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

 

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

 

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *