index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با ایمان حجت _انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

_درود و سپس، ایمان حجت هستم، آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده گیتار کلاسیک و فلامینکو و گیتار الکترونیک. در سبک‌های بلوز و راک و پاپ. در این حال استودیویی تاسیس کردم در سال 82و سال 85 مجوز گرفتم، به نام استودیوی راگا یا نماسازان راگا که رکورد و مسترینگ بسیاری از قطعات و موسیقی‌هایی که در کشور پخش شده رو اونجا انجام دادم.

 

_چه عواملی شما را به موسیقی علاقه‌مند کرد و به شما الهام بخشید؟

در کل چون موسیقی رو از بچگی درخانواده‌ی ما یه رکن اصلی بود و پدرم و بسیاری از اقوام نزدیک ماهمه نوازنده‌های ساز ایرانی بودند من‌جمله جلیل شهناز، و خیلی‌های دیگه و از بچگی با موسیقی بزرگ شدم و از ساز گیتار شروع کردم و پیش اساتیدی مقل فرهاد مجذوب، وارتون ساواکیان، سیمون آوازیان،استاد نفر وافراد دیگه موسیقی رو به صورت تجربی در واقع آموختم و از سال 72 شروع به آهنگسازی کردم و از سال 72 کارهام به مرور وارد رادیو و تلویزیون شدم و قطعاتی برای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ساختم. که به مرور سال 75 که موسیقی پاپ جا افتاد وارد موسیقی پاپ شدم.

 

 

 

چگونه فرآیند خلق و نوآوری موسیقی را توصیف می‌کنید؟

– و تجربه‌های درونی انسان برمی‌گرده به روح و استعدادهای درونی انسان و تجربه‌هایی که از محیط و اطراف دریافت می‌کنه. و نمی‌شه توصیفش کرد به هر حال چکیده‌ای از هنر و احساسات درون انسانه و مکان و زمان خاصی که اون لحظه داشته.

 

آیا تجربه‌های زندگی شخصیتان شما را در خلق موسیقی تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

_ طبیعتا توی سوال قبلی من تا حدودی جواب این سوال رو هم دادم. هر اتفاقی توی زندگی آدم میفته تاثیر روی روح و روان آدم داره و هر آنچه روی روح و روان آدم تاثیر می‌ذاره روی هنر هم تاثیرگذاره.

 

چگونه ایده‌های خود را به صورت موسیقی بیان می‌کنید؟ آیا از ابزار خاصی برای این کار استفاده می‌کنید؟

_ خب طبیعتا از الهامی که از اون اتفاق یا وضعیتی که پیش اومده چه خوبی باشه چه غم‌انگیز باشه، و چه عاشقانه از اون الهام می‌گیرم و اون رو تبدیل به هاله‌ای از موسیقی توی ذهنم می‌کنم و اون رو با تخصصم با ساز و دانشم روی موسیقی به صورت اجرایی درمیارم.

چگونه به انتخاب سبک و سبک موسیقی خود می‌پردازید؟

_در واقع علاقه و سلیقه‌ی هر آدمی حالا ممکنه یک نوع موسیقی سبک، یک نوع ساز متفاوت یا سبک نوازندگی متفاوت براش جذاب باشه و من متاسفانه چندتا سبک برام جذاب بوده و نمی‌تونستم به یه سبک بپردازم، من بخاطر همین دایره‌ی انتخابم بزرگتره ولی خب وقتی تعداد زیادی رو انتخابی کنی کمتر می‌تونی

پیشرفت کنی و من سبک فلامینکوی گیتار و سیک کلاسیک گیتار و از اون‌طرف سبک راک و بلوز رو خیلی دوست داشتم و به همین مسیر هم پرداختم و کارهایی که خودم می‌ساختم برای خودم همین شاخه‌هاست ولی برای مردم و مشتری‌ها همیشه پاپ روزمره رو استفاده می‌کنم.

 

 

آیا همکاران دیگری در فرآیند خلق موسیقی شما دخالت دارند؟ اگر بله، چه نقشی دارند؟

_ متاسفانه من تک‌رو بودم و از کسی کمک نخواستم چون ایده‌های من تو هنر آدم‌هاست تا به ایده‌های شخصی خودش برسه و من مجموعه‌ای نداشتم.

 

چگونه با تغییرات در صنعت موسیقی و تکنولوژی مواجه شده‌اید و آن‌ها را در موسیقی خود به کار برده‌اید؟

_ سوال جالبیه چون من چند نسل تغییرات موسیقی رو تجربه کردم، ابتدا من وارد دنیای موسیقی شدم برای آهنگسازی یاد گرفته بودیم که با یک مداد ویک پاک‌کن و یک ورق موسیقی بسازیم و تنظیم کنیم  و ارکستر رو نویسیم، بعدها سکوئسگر اومدن کیبوردهایی که می‌شد روش کار کرد هرچی بود با سختی‌های خودش اونو پیاده می‌کردیم و رکوردها  آنالوگ بود، حالا آنالوگ و دیجیتال رو دیگه بحث نمی‌دم. بعد از اون کامپیوترها و نرم‌افزارها پا به دنیای موسیقی گذاشت و مانیتور کامپیوتر که دید بهتری به ما می‌داد و حرف اصلی رو کامپیوتر و دیجیتال در عین حال که لطمه‌های زیادی به موسیقی می‌زنه کار رو خیلی راحت می‌کنه و سرعت و وقت رو بالا می‌بره. در کل هم ضرر داره هم منفعت.

 

 

آیا هدف خاصی در خلق موسیقی دارید؟ چه پیامی را از طریق موسیقی خود به مخاطبان ارسال می‌کنید؟

_موسیقی انسان رو به یه نوع آرامش و یه فرکانس دیگه دعوت می‌کنه و آدم‌ها از اون خشم و احساسات بدی که توی وجودشونه فاصله می‌گیرند، به زیبائی‌ها می‌پردازند و موسیقی مثل یک زنجیره‌ای نامرئی  قلب همه‌ی انسان‌ها رو به هم وصل می‌کنه و اون احساس آرامش رو به وجود میاره. انسان یه تلنگری به خودش می‌زنه، از اون استفاده می‌کنه اگه آدم باهوشی باشه.

 

 

چگونه با نقدها و بازخوردهای منفی به آثارتان روبرو می‌شوید؟

 

_ متاسفانه اکثر مواقع می‌بینم که نقدها از روی غرض‌ورزی یا نادانیه، ما متاسفانه الان با جامعه‌ای مواجه هستیم که دیگه چیز زیادی از هنر نمی‌شناسن ، هنر موسیقی روز شده یه کامپیوتر که به راحتی همه‌ی ابزارها رو در اختیارتون قرار می‌ده و اون افرادی که به اسم تنظیم کننده و آهنگساز دارن فعالیت می‌کنند و پول‌های خوبی هم به جیب می‌زنند و کارهاشون هم بد نیست من ردشون نمی‌کنم ولی اونا هنرمند نیستند و در واقع اپراتورهای خوبی هستند روی کامپیوتر که از ابزار آماده به قول من یک سری مزخرفات رو آماده می‌کنند و تبدیل می‌کنند به یک سروصدای شدید موسیقی و اونو روانه‌ی بازار می‌کنند. در واقع هیچ هنر و احساسی وجود نداره و حرف تازه و نوآوری دیده نمی‌شه و اسم این رو نمی‌شه گذاشت هنر و همین‌ها می‌شن منتقد و انتقاد این‌ها اهمیتی نداره و من دنبال قله‌های دیگه‌ای برای پیشرفتم که توی این مسیر اگه کسی انتقاد درستی داشته باشه من می‌پذیرم و به عنوان درس ازش استفاده می‌کنم وگرنه توجهی نمی‌کنم.

 

آیا تجربه‌های زندگی خود را در اجرای زنده موسیقی خود به کار می‌برید؟

_ وقتی هر موزیسینی دست به ساز می‌زنه انرژی‌های درون خودش رو همراه با اون اتفاق‌هایی که در اون لحظه براش اتفاق افتاده انتقال می‌ده روی سیم‌ها، حالا هر سازی که داره اجرا می‌کنه، طبیعتا من استثنا نیستم و اتفاقا خیلی خیلی احساست و روحیاتم روی نوازندگیم و چیزی که پیاده می‌کنم تاثیر مستقیم داره چون ناخودآگاه هر اتفاق بدی که توی زندگی میفته یا خوب تاثیر مثبت یا منفی روی در واقع روی سازم داره. وقتی اتفاق بدی جلوی ذهنم میاد مثل سقوط هواپیما یا مرگ اون بچه‌ها ناخودآگاه غمگیم می‌زنم و برعکس هرچند که اتفاق خوب این روزا خیلی کمتر میفته. پس هر حسی که می‌گیرم از اون الهام می‌گیرم.

 

 

 

صحبت پایانی با حوزه مشق و علاقه مندان بشما:

_ خب حالا صحبت پایانی؛ من هیچوقت نفهمیدم که دشمنیه یک عده با هنر و موسیقی به چه دلیله، هیچ‌وقت ریشه‌ی اینو نیافتم و نمی‌دونم از کجا اومده و چرا اومده اما نظر خودم به موسیقی رو بیا می‌کنم و تشکر می‌کنم از شما که اجازه دادین که من این مصاحبه رو داشته باشم با شما. ببینید موسیقی به اعتقاد من تنها هنری‌ست که خدا اونو خلق نکرده و خلق اونو به انسان سپرده، انگار که موسیقی پاسخ تمام زیبایی‌هاییه که خدا خلق کرده از جانب انسان ، موسیقی مکمل تمام زیبایی‌های هنره در دنیا. موسیقی همونجور که عرض کردم مثل یک زنجیره‌ی نامرئی که بدون اینکه شما سواد داشته باشید مثل یک زنجیره تمام قلب‌های انسان‌ها رو در تمام دنیا به هم وصل می‌کنه، شما از یک موسیقی ممکنه انقدر لذت ببرید و به آرامش برسید که حد و اندازه نداشته باشه ولی ممکنه ندونید طرف به زبان خودش چی گفته و چی میخواسته بگه وطوری روی شما تاثیر بذاره که شما یا غمگین بشید یا شاد بشید پس موسیقی غیرمستقیم با روح شما در ارتباطه، موسیقی انگار یه پله‌ایه به سمت بهشت. یک اتفاق زیباست. بهترین اختراع بشر.

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir    

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

 

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *