index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

قلم شما

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند مریم حیدری _انتشارات حوزه مشق

مصاحبه برای شاعران

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

مریم حیدری هستم. متولد آذر ماه سال ۱۳۵۸در ملایر و ساکن تهران. با وجود عشقی که از کودکی به ادبیات داشتم، دیپلم ریاضی فیزیک هستم و این شده بزرگ‌ترین اشتباه زندگی من. اما دوباره به عشقم برگشتم و تحصیلات دانشگاهیم رو در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی ادامه دادم. بعد از ازدواج و به خصوص مادر شدن ترجیح دادم ‌که بیشتر به فرزندم و تربیت او بپردازم و به خاطر همین خانه‌دارم.

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟

من فکر می‌کنم که الهام‌ها از درون خود شاعر می‌جوشه. البته که درون هر آدمی تحت تأثیر اتفاقات و احساساتیه که از بیرون بر ذهن و قلب او وارد می‌شه. ولی شاعر این تأثیرها رو با احساس‌های خیلی پررنگ‌تر و متفاوت، حس می‌کنه و بروز می‌ده. شاید یک مفهوم واحد برای یک نفر باعث افسردگی، برای فرد دیگر باعث تلاش برای موفقیت و ..باشد. ولی همون موضوع برای شاعر  باعث تراوش‌های ادبی ذهن بشه. برای من هم به شخصه اون الهام‌ها وجود داره. عشق برای من منبع الهام‌هاست. هر عشقی… نه فقط لزوما عشق به همسر یا پارتنر یا … .عشق برای من مفهوم وسیع‌تری داره. من عشق رو در خودم مربوط به اون قسمت از روح پاک الهی می‌دونم که در وجود هر انسانی به ودیعه گذاشته شده. اگر آلوده یا مورد غفلت نباشه، می‌تونم به همۀ مخلوقات خداوند عشق بورزم؛ ‌واین عشق نامحدود منشأ سرودن شعرم می‌شود. اما آلودن و غفلت از آن‌ راه الهام بر من بسته می‌شود

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟
شعر برای من مقدسه. چون به نظر من از عمیق‌ترین نقطۀ روح انسان می‌جوشه و بیرون می‌ریزه. از همون بخش از روح‌ خداوند که درون انسان است.

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟

خیر‌. هر زمان ممکنه حسی در قلبم ایجاد بشه و شعرهام تو سرم بجوشه. بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟

راستش موضوع برام مهمه. ولی نه به این معنی که فقط روی یه موضوع تمرکز کنم. ترجیح می‌دم روحم رو آزاد بذارم تا الهام‌ها رو‌ بتونم دریافت کنم. اما به هر حال ترجیح می‌دم شعرهام غیر از غلیان‌های احساسیم حاوی مفاهیم انسانی هم باشه.

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟
از اون‌جا که من نقد را ابزاری برای اصلاح و بهتر شدن می‌دونم، از نقدها استقبال می‌کنم. و همه‌شون رو می‌شنوم.‌ وتا حد توان ازشون بهره می‌برم

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟

حتما همین‌طوره. من هم مثل هر انسان اجتماعی دیگر تحت تأثیر اجتماع و مسائل مختلف موجود در اجتماع هستم. به خصوص اهل ادب روح حساسی نسبت زندگی و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، دارند.

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟  بیشتر از همه حضرت حافظ علیه‌الرحمه

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید.

بله. نوشتن شعر هم مثل هر کار دیگه چالش داره. گاهی انتخاب موضوع و گاهی مصرع یا بیت اول الهام می‌شه ولی ادامه سخت می‌شه. گاهی حتی پیدا کردن یک واژه خودش چالش می‌شه.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟

من هنوز از قلم و کاغذ بیشتر حس می‌گیرم. بعدش هم تایپش می‌کنم.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟

شعر خوب زیاد بخونند و به حس درونی خودشون اعتماد کنند.

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟

راستش من تا حالا فقط برای دل خودم و با حس خودم شعر نوشتم. با عرض پوزش فکر نکردم کسی شعرهام رو می‌خونه و  در نوشتن‌شون بهش فکر نکردم.

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ بله. خیلی

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟

بله. شعر اصولا برای من ابزار بیان احساسات و افکارمه

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟
پیش اومده. ولی نه زیاد

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟

احساس، غم، شادی

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:
خدا رو شکر می‌کنم که با حوزۀ مشق آشنا شدم و ارتباط با این حوزه به امید خدا حتماً من را در رسیدن به اهدافم و رشد ادبی‌ام کمک خواهد کرد.

کلام آخر
هر اتفاقی هم که بیفتد و هر جا زندگی کنیم، یادمان نرود که خدا هست و همیشه پناهمان است. فقط بخوانیم و بنویسیم و دغدغۀ فرهنگ داشته باشیم.  شاد باشیم و امیدوار..

و خدایی که همین نزدیکی‌ست‌.

 

 

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir    

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب   همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.   ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *