index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

شاعران و نویسندگان,قلم شما,گفت و گو با هنرمندان,معرفی تازه های کتاب

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند فهیمه منصوری مجومرد_انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

فهیمه منصوری مَجومِرد متخلص به ارغوان، متولد نهم اردیبهشت 1366_کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، ساکن مشهد، متأهل و دارای دو فرزند ( مبینا و محمد پارسا)_دبیر ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه._شاعر، نویسنده، پژوهشگر، دارای هنر کارت رسمی از صندوق هنر.                                                                              از نه سالگی شروع به نوشتن کردم و در سن شانزده سالگی اولین داستانم به نام « سرنوشت» به چاپ رسید. سال88-84 در مقطع کارشناسی به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی پرداختم. ده سال دچار سکوت قلم بودم؛ که به خواست خدا در سال ۹۴با عضویت در انجمن های ادبی دوباره به نوشتن روی آوردم و شعرهایی در قالب های مختلف به سبک نئوکلاسیک نوشتم. سال ۹۷ با ورود به مقطع کارشناسی ارشد دو مجموعه شعرم به نام های « سیب و گندم» و « به وقت شرعی چشمت» توسط انتشارات شانی به چاپ رسید.در این فاصله توانستم هنر کارت رسمی از کانون هنر دریافت کنم و به فعالیت ادبی در کنار تدریس ادامه دهم و در چهار مجموعه شعر با شاعران دیگر همکاری داشته باشم.آثار مشترک من: (شور شیدایی، هورگامی، به نام پدر، سیمرغ شعر)اکنون چهارمین اثر مستقلم به عنوان« هر نفس باتو» توسط انتشارات بین المللی حوزه مشق به چاپ رسیده است.
معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟بله تا الهاماتی نباشد، هیچ خیالی مصور نمی شود. این الهامات یا برخاسته از ضمیر ناخود آگاه است و یا بیرون از وجود شاعر که شعر می شود و گفتن را به نوشتن بدل می کند؛ اما الهام به تنهایی کافی نیست؛ دانش هم باید همراهش باشد.
شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟
شعر از نظر من غذای روح است و همان قدر که جسم به آب وغذا نیاز دارد، روح هم به شعر محتاج است.
آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟ خیر، شعر در من به صورت جوششی پدید می آید و بر صفحه دفتر جاری می شود و پس از آن، تنها دغدغه من ویرایش درست اشعارم است.
طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟هر شعری موضوعی دارد که محوریت ابیات بر آن استوار است. موضوع اشعار من عشق است. زیرا معتقدم مبنای هستی بر پایه عشق است و عشق تنها راه نجات بشریت و رسیدن به ذات اقدس پروردگار است.
حضرت حافظ می فرمایند: «عشقت رسد به فریاد، ار خود بسان حافظ/ قران ز بر بخوانی با چهارده روایت»                                 چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟
همیشه معتقدم اگر توانستم در این عرصه اندک پیشرفتی حاصل کنم؛ به خاطر گوش جان سپردن به انتقادها بوده است. من نقدهای به جا ومفید را با دل وجان می پذیرم و سعی در بالندگی اشعارم دارم.
شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟
هر اثر ادبی، آیینه ی تمام نمای جامعه و فرهنگ خود است. این تغییرات خواه ناخواه در شعر اثرگذار بوده و گاهی ملموس می شود.
شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟غزلیات شیخ اجل حضرت سعدی
شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید
چالش اصلی من بعد از نوشتن شعر و در هنگام ویرایش اشعارم است؛ زیرا وسواس زیادی در انتخاب واژگان و بکارگیری آرایه های ادبی دارم.
آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟
بله تکنیک ساده نویسی در زبان، همیشه سعی کردم ساده، روان و بی تکلف بنویسم که البته نمی دانم مزیت است یا مضرت؟!
چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟
شاعران جوان باید برای ارتقای سطح کیفی شعرخود، اشعار کلاسیک و نو شاعران ایران وجهان را بخوانند؛ هر چه بیشتر شعر خوب بخوانند؛ اشعار قوی تری خواهند گفت.
آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟همیشه سعی کردم طوری بنویسم که ناگفته های هر مخاطبی که جرعه ای از دریای عشق نوشیده، بیان شود. این همذات پنداری مخاطبان، زیباست.
آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟
تجربیات شخصی شاعر، جهان بینی و نگرش او را می سازد و شعر چیزی جز اندیشه و باورهای شاعر که ریشه در تجربیاتش دارد نیست.
شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟بله، شاعران مرهمی جز قلم ندارند.
آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟
شعر من در خدمت عشق است. انتقادی هم اگر باشد با چاشنی عشق و معرفت همراه است.
اگر بخواهید شعر خود را باسه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟عشق، عشق، عشق و دیگر هیچ

 

 

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:
از شما و مخاطبان محترم حوزه مشق که وقت خود را در اختیارم گذاشتید؛ سپاسگزارم. یقین دارم که قلمم تا پختگی، راهی بس طولانی دارد و من همچنان مشقِ شعر می کنم تا روزی که اشعارم به آن بالندگی که می خواهم برسد.
مهرتان مانا و سلامتی تان برقرار

 

از انتشارات بین المللی حوزه مشق و عوامل این مجموعه بابت تدارک این مصاحبه کمال تشکر و قدردانی را دارم  به امید نشست ها و گفتگوهای بیشتر در آینده

 

 

 

 

 

 

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب   همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.   ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *