گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با راضیه زارع زردینی از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید: با درود و احترام راضیه زارع زردینی هستم شاعر و نویسنده؛ خالق چهار اثر در حوزه مشق و برنده جایزه برترین کتاب سال ۱۴۰۱ در بخش ادبیات.

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟ شاعر از هر احساسی ممکنه شعر بسازه خشم ، نفرت شادی ،غم ،دلتنگی، و حتی شاید با دیدن یک عکس و یا دیدن غم یک انسان دیگر …

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟ گرانبها ترین چیزی که در زندگی به دست آوردم و پرورشش دادم قدرت قلم و شاعر بودنمه نه لزوما برای اشتراک گذاشتن اون با دیگران و در نهایت خلق یک کتاب بلکه برای شادی درونی و بیان احساس درونی خودم. در واقع هرآنچه را که با حرف زدن نتونم منتقل کنم با شعر منتقل میکنم و برام خیلی با ارزشه …

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟برای من نگارش یک شعر به گونه ای که بشه اونو در ذهن تصور کرد و همچنین استفاده کردن از تشبیه و استعاره های جدید مهمه و همه تلاشم در این راستا هست .

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟ ترجیح من شعر عاشقانه و مسائل پیرامون عشق شامل وصال ، دوری ،خشم ،  حسرت،زیبایی معشوق و…. هست
موضوعات فراگیر احساسی که به وسیله اونا با مخاطب ارتباط برقرار کنم

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟ نقد منتقدینی که شعر و احساس رو درک میکنن همیشه باعث دقت بیشتر و به دنباله اون به جا گذاشتن اثر های زیباتر هست اما گاهی نقد بعضی از افراد به منظور نقد نیست به منظور رد کردن کل شعر و آثار ما هست چون قلم ما سلیقه ی اونا نیست . من این نقد هارو نادیده میگیرم و به نقد های سازنده توجه میکنم.

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟

من هم همراه این جامعه در حال تغییر کردن هستم و خط فکری ثابتی ندارم بنابراین شعر و قلم من هم دستخوش تحول افکار من و جامعه ی من هست

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟
هوشنگ ابتهاج با زبانی روان و فروغ فرخزاد با به جلوه گذاشتن رهایی در اشعارشون منو خیلی جذب میکنن

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید.

همونطور که میدونید شاعر و نویسنده همیشه باید در حال نوشتن باشه و اگر به انتظار الهام شدن ناگهانی شعر بشینه ممکنه به مدت طولانی متوقف بشه من یک بار با این چالش مواجه بودم و به مدت طولانی دست به قلم نشدم و شعری ننوشتم و به دنباله اون احساس میکردم تمام احساس شاعرانه ی من بر باد رفته…و این برای یک شاعر خیلی ناراحت کننده هست.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟ از تکنیک بازی و بداهه گویی با کلمات مختلف نه تنها برای نوشتن شعر که برای بالا بردن دایره لغات و پرورش فکر زیاد استفاده میکنم.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟ من خودم خواهان و نیازمند توصیه هستم اما همواره توصیه من مطالعه کردن آثار مختلف با موضوعات مختلف هست…

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟ همیشه سعی کردم شعرم بیان روان و ساده ای داشته باشه تا همه خواننده ها ارتباط برقرار کنن اما برای همه ی ما یک تعداد افراد خاص وجود دارن که دوست داریم مورد تشویق و توجه ویژه اونا قرار بگیرم بنابراین در نظر گرفتن یک سری افراد خاص هنگام نوشتن طبیعی هست.

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ تکیه بر تجربیات شخصی باعث تکرار موضوع و خستگی مخاطب هست به نظرم در نظر گرفتن تجربه ی دیگران خالی از لطف نیست.

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟ اکثر اوقات با تکیه بر احساس درونی از زبان شعر استفاده کردم.

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟ هرگاه تحت تاثیر یک جنبش خاص اجتماعی و یا دیدن خفقان در بخشی از جامعه بودم از شعر برای بیان اعتراضم استفاده کردم.

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟ اندیشه ی زیبا، غم، عشق ورزی

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:آرزو میکنم همواره از تلاشتون برای بهتر زندگی کردن خوشنود باشید و انسانهای نیک سرشت سر راهتون قرار بگیره ؛ سپاس از همراهی شما

 

 

 

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *