گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با رضوان جلالی فر از پژوهشگران انتشارات حوزه مشق

خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید

لطفاً درباره تخصص و حوزه پژوهشی خود توضیح دهید. چگونه به این حوزه علاقه‌مند شدید و چه تجربه‌هایی در آن دارید؟‌
رضوان جلالی فر هستم.قاری و مدرس حوزه قرائت قرآن و عضو انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ قرآنی
/در کلاس های تفسیر جناب آقای استاد مرحوم دکتر لسانی فشارکی در مقطع دکتری و خانم دکتر آگاهی علاقه مند به پژوهش در حوزه بانوان شدم.این بود که موضوع رساله دکتری به پیشنهاد دکتر لسانی نقد دیدگاه مردانه در تفسیر آیات الاحکام بانوان قرارگرفت منتها با مشورت اساتید از جمله دکتر مهریزی به اثر گذاری جنسیت بر تفسیر تغییر یافت.

توضیح دهید که شما چه نوع پژوهش‌هایی انجام می‌دهید و برایتان چه اهمیتی دارند. آیا در حوزه‌های خاصی تخصص دارید؟
بنده با توجه به مطالعات و فعالیت ها در حوزه بانوان و باتوجه به این رساله ام مرتبط با حوزه مطالعات زنان و علوم اجتماعی ایست بیشتر پژوهش هایم نیز مرتبط با حوزه بانوان است و در کارگروه مطالعات اسلامی بانوان نیز در انجمن فعالم.و هدفم ارتقاء جایگاه بانوان در کشور های اسلامی ایست.
همانطور که عنوان شد فعالیت اصلی بنده قرائت و تدریس قرائت صوت و لحن برای بانوان نیز هست.

چه مراحلی در انجام یک پژوهش را دنبال می‌کنید؟ لطفاً درباره روش‌شناسی و رویکردهایی که در پژوهش‌های خود استفاده می‌کنید، صحبت کنید.
آیا با چالش‌های خاصی در حوزه پژوهشی خود مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً درباره آنها صحبت کنید و بیان کنید چگونه با آنها مقابله کرده‌اید.
در ابتدای پژوهشم با توجه به کمبود های تفاسیر زنانه با چالش هایی مواجه شدم و به شدت به دنبال زنان پژوهشگر و صاحبنظر در حوزه تفسیر آیات بانوان بودم …در این مسیر با زنان پژوهشگر زیادی چه در داخل کشور و چه در خارح آشنا شدم و یا مصاحبه میکردم و یا با مطالعه آثارشان از نظرات آنها بهره مند میشدم.کتاب های زیادی در حوزه تفسیر مطالعه نمودم و در نهایت اطلاعات، به روش كتابخانه‏اي و با ابزار فيش برداري جمع آوری شده و در نهایت، با روش توصیفی– تحلیلی، اختلاف نظرها و عوامل تاثیرگذار در برداشت های مفسران زن و مرد بررسی شده است.

در نظر دارید چه اهدافی را در زمینه پژوهش خود دنبال کنید؟ آیا برنامه‌هایی برای آینده خود در این حوزه دارید؟

در نظر دارم در آینده در حوزه آیات الاحکام بانوان بیشتر کار کنم و به دنبال به روز شدن برخی نظرات تفسیری که کاربردی در زندگی روزمره بانوان ندارند، هستم.البته درباره یکی از مسائل الاحکام بانوان نیز(ایلاء)مقاله علمی پژوهشی دارم که در نشریه علمی به چاپ رسید.

آیا تجربه‌های همکاری با دیگر پژوهشگران و تیم‌های پژوهشی را داشته‌اید؟ اگر بله، لطفاً درباره آنها صحبت کنید و تأثیر آنها را بر پژوهش‌هایتان بیان کنید.

بله بنده در انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی عضو هستم و در کارگروه مطالعات اسلامی زنان فعالم.ما در آنجا نشست های علمی در حوزه پژوهش های بانوان داریم و بنده نیز خود نیز در این نشست ها افتخار حضور دارم.آشنایی با اساتید صاحب نظر در این انجمن از افتخارات بنده است.

چگونه می‌بینید که پژوهش‌های شما می‌تواند به توسعه و ترویج علم و فرهنگ کمک کند؟ آیا تلاش می‌کنید تا نتایج پژوهش‌هایتان را به عموم جامعه‌ی علمی و فرهنگی منتقل کنید؟

بله همانطور که عرض کردم برگزاری نشست های علمی در واقع همان رسانه ای کردن پژوهش ها به مردم است و الحمدلله حضور مخاطبین نیز ور این مجامع وضعیت مطلوبی دارد.

آیا در کنفرانس‌ها، سمینارها یا رویدادهای علمی و فرهنگی شرکت می‌کنید؟ آیا تجربه‌های خاصی از این رویدادها داشته‌اید؟
بنده علاوه بر فعالیت در انجمن در نشست ها و سمینار های مختلفی افتخار حضور داشته ام از جمله در خانه قرآن کرج که افتخار ارائه پژوهش اخیر خویش را داشته ام.
همچنین پژوهش هایی نیز در حوزه قرائت قرآن داشته ام از جمله درباره تصویر سازی قرائت قرآن در نشست هفدهم شورای عالی قرآن مقاله ام پذیرش گرفت و ارائه ای داشتم.

بازخورد مخاطبان و جامعه‌ی علمی به پژوهش‌هایتان چگونه بوده است؟ آیا تجربه‌ها و بازخوردهای مثبت یا منفی، روی شما تأثیر می‌گذارد؟
الحمدلله معمولا مورد استقبال قرار گرفته است.مخصوصا جامعه بانوان بسیار استقبال کرده اند.

صحبت پایانی با مخاطبان حوزه مشق
در پایان از انتشارات حوزه مشق کمال تشکر را بابت انتشار کتابم را داشته و برای این مجموعه آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

 

 

 

 

 

 

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *