گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با مرضیه کشوری از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

درباره تجربه‌های خود در حوزه گویندگی و دکلمه برای ما توضیح دهید. آیا از کودکی در این زمینه فعالیت می‌کردید؟

با عرض سلام‌‌و ادب و احترام

_مرضیه کشوری هستم
شاعر و نویسنده از کودکی به عرصه شعر و هنر وارد شدم و دو کتاب شعر منتشر کردم
دکلمه شعر ها و نوشته ها اکثرا نوشته های خودم رو انجام میدم و به کار گویندگی بشدت علاقه مندم

چه چالش‌هایی در اجرا و ارائه قطعات دکلمه و گویندگی با آن روبرو شده‌اید؟ آیا تجربه‌هایی از مواجهه با مشکلات و راهکارهایی برای غلبه بر آنها دارید؟
چالش های مختلفی در عرصه ی گویندگی و اجرا هست کیفیت ضبط صدا، در بعضی اجرا های زنده مقداری لرزش یا گرفتگی در صدا با خوردن نوشیدنی گرم قبل ازاجرا و مقداری تمرین های گرم کردن و بعضی تمرینات گرم کردن صدا مثل تمرین حروف صدادار و قدم و … کنترل شده

آیا به نظر شما دکلمه و گویندگی می‌تواند موجب انتقال احساسات و ارائه پیام‌های قوی به مخاطبان شود؟ آیا اهمیتی به جنبه هنری و اجرایی این حوزه تعلق می‌دهید؟

صد درصد ، گویندگی به میزان بالایی در انتقال احساسات و جلوه دادن به شعر و نوشته ها  بشدت موثر هست و اهمیت دارد ، به عنوان کسی که شاعرهم هست بیشترین تاثیر انتقال مفهوم شعر به مخاطب به وسیله خوانش و گویندگی است

شما به عنوان یک گوینده و دکلماتور هنری، چه نقشی در حفظ و ترویج هنر و فرهنگ دارید؟ آیا تلاش می‌کنید تا ارزش‌های فرهنگی و هنری را از طریق گویندگی و دکلمه به جامعه منتقل کنید؟

_بله ،سعی میکنم با اجرای مناسب فرهنگ و هنر اصیل رو به خوبی به جامعه منتقل کنم و باعث علاقمندی جامعه حتی برای  لحظه ای  به مقوله هنر بشم

آیا از تجربه‌های بین‌المللی در حوزه گویندگی و دکلمه برخوردار هستید؟ آیا معتقدید که این هنر می‌تواند پلی برای برقراری ارتباط فرهنگی و هنری بین ملت‌ها باشد؟

خیر متاسفانه تجربه بین المللی کسب نکردم؛ بله قطعا هنر زبان مشترک بین همه ملت ها و فرهنگ هاست

آیا از همکاری با سایر هنرمندان در پروژه‌های گویندگی و دکلمه لذت می‌برید؟ آیا تجربه همکاری با تولیدکنندگان، کارگردانان و هنرمندان دیگر را تجربه کرده‌اید؟

بله بشدت از کار در زمینه گویندگی با سایر گویندگان لذت میبرم و باعث افتخار من و تجربه شیرینی خواهد بود، در کارهای نمایشنامه ای تجربه دکلمه رو بله دارم

چگونه بازخورد مخاطبان به اجراهای گویندگی و دکلمه شما بوده است؟ آیا تجربه‌ها و بازخوردهای مثبت یا منفی، روی شما تأثیر می‌گذارد؟

_بازخورد ها در کار هایی که انجام دادم لطف داشتند و به اینکه با احساس متن رو اجرا میکنم توجه داشتن ، انرژی و باخورد منفی مسلما روی هر شخصیت و تیپ انسانی تاثیر خوبی نمیگذارد و کنار آمدن با بازخورد منفی نیازمند ساختن شخصیتی قوی داره که برای من در حال تکامل هست، بازخورد های مثبت هم که مسلما باعث انگیزه و انرژی مضاعف برای ادامه مسیر هستند.

آیا برای خودتان اهداف و آرزوهایی در زمینه گویندگی و دکلمه تعیین کرده‌اید؟ لطفاً درباره آنها صحبت کنید.

علاقمندم در زمینه گویندگی فعالیت جدی تری داشته باشم و بتونم در پروژه های گویندگی و دوبله مشارکت داشته باشم

آیا منابع الهام‌بخشی برای اجراهای گویندگی و دکلمه خود دارید؟ آیا از شاعران، نویسندگان یا هنرمندان دیگر برای خلق اجراهایتان الهام می‌گیرید؟

_منابع الهام بخشی که صدای فوی العاده ای دارند  گویندگان مطرحی مثل خانم معصومه  آقا جانی و آقای مسعود زنده دل ؛ یا آقای اردشیر رستمی

در نظر دارید در آینده برنامه‌هایی در حوزه گویندگی و دکلمه داشته باشید؟ آیا پروژه‌ها یا ایده‌های خاصی در ذهن دارید که می‌خواهید به آنها بپردازید؟

_بله تمایل به دکلمه در حوزه گویندگی دارم

اگر بخواهید یک پیام به جوانان و علاقه‌مندان به گویندگی و دکلمه بدهید، چه چیزی را به آنها توصیه می‌کنید؟

_دنبال رویاهاتون برید و اگه رویاتون گویندگی هست که رویای شیرینیه، برای رسیدن به اون‌چیزی که دوست دارید صد خودتون رو بگذارید ما فقط یک بار زندگی میکنیم و باید اون یک بار رو قشنگ‌زندگی کنیم

آیا تجربه‌هایی از فعالیت در فضای مجازی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حوزه گویندگی و دکلمه دارید؟ آیا بازخوردها و واکنش‌های مخاطبان در این فضا بر شما تأثیر گذاشته است؟

_بله تجربه دکلمه شعر دارم و بازخورد های خداروشکر مثبتی داشته

در نهایت، آیا توصیه‌ای برای افرادی که می‌خواهند در زمینه گویندگی و دکلمه فعالیت کنند، دارید؟

_با پشتکار و علاقه برای تجربه در زمینه گویندگی تلاش کنند و با متن هایی که باید اجرا کنند به خوبی ارتباط بگیرند

صحبت پایانی با مخاطبان حوزه مشق

برای همه مخاطبان حوزه مشق آرزوی موفقیت دارم
و ممنونم از فرصتی که در اختیار من برای صحبت با شما عزیزان فراهم شد

اوقات خوبی داشته باشید

 

 

 

 

 

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *