گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با روح انگیز هاشمی(اورانوس) از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

مصاحبه با شاعران

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:من روح انگیز هاشمی(اورانوس) دیپلم ادبیات از شهر شیرازهستم

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟
موهبتی الهی ست که با عشق و احساسات آن را پرورش می دهم وقتی عاشقانه به جهان درون وبیرون از زمین تا آسمان نگاه می کنم در همه چیز شعر هست فقط باید پیدایش کنم تکلیف هنرمند خلق زیبایی ست.

شعر برای شما به عنوان یک شاعرچه معنا وارزشی دارد؟شعر زبان احساس من است برای زیباتر سخن گفتن از غم و شادی و اندوه هر آنچیزی را که با تمام وجود حس کنم برای من شعر زندگی در میان واژه واحساس است.

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟آنچه را که در تصوراتم می گذرد و به آن بیاندیشم را سعی می کنم با استفاده از استعاره ها وتشبیه وایهام  به بهترین صورتی که قابل درک برای مخاطب باشد ،زیبا وساده وگاه عمیق به کار ببرم.

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟ بیشتر شعرهای من عاشقانه است وسعی کرده ام حالات و زیبایی های عشق را با درد ورنج هایش  در شعر ساده وزیبا به تصویر بکشم.
وگاه نیزتحت تاثیر شرایط و موضوعات اجتماعی که جامعه و مردم با آن درگیر هستند همراه شده ام وشعر رسالت خودش را انجام داده است.

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟نقد درست اغلب اوقات سازنده است که شاعر سعی می کند برخورد درستی داشته باشد و بتواند با آموختن ،آثار بهتری را خلق کندوگاه نقدها درست و بجا نیست  به خاطر سلایق ‌تفاوت ها یی که وجود دارد در این صورت نادیده می گیرم وسعی می کنم کار خودم را به درستی انجام دهم.

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟قطعا با گذشت سال ها وتغییراتی که در جامعه و فرهنگ شاهد آن هستیم افکار و اندیشه و احساسات من نیز همگام با این تغییرات متحول شده و رشد کرده است واین پختگی به مرور خودش را در شعرها نشان می دهد.

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است، کیست؟رهایی وتابوشکنی در شعرهای فروغ را دوست دارم اینکه در شعر بتوانم آزادانه احساساتم را بیان کنم و خودم باشم.

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفاً به آن‌ها بپردازید.قطعا با چالش هایی در شعر مواجه شده ام با توجه به اینکه هر گاه زمان ووقت بیشتری را برای نوشتن و مطالعه گذاشته ام نتیجه ی بهتری گرفته ام
ومواقعی هم بوده در حالت استپ قرار گرفته ام و نتوانسته ام قلم به دست بگیرم در چنین مواقعی احساس می کنم زمان وعمر من دارد به هدر می رود تجربه ی سختی ست ،اما شعر هنری نیست که بتوان به جبرنوشت و ساخت زیرا فاقد روح و زیبایی می شود ودلنشین نخواهدبود
بنظرم این حالات طبیعی ست وممکن است برای هر نویسنده وشاعری پیش بیاید.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید؟ هر چه دایره ی لغات بالاتر باشد خلاقیت ذهن نیز برای بکارگیری واژگان بیشتر خواهد بود .گاه با کلمات سعی می کنم جملات زیبایی به صورت جداگانه و غیر مرتبط به هم بنویسم  در آخر جملات را به هم ربط می دهم و در کمال ناباوری با تغییرات جزيی شعر زیبایی خلق می شود.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟من همچون شاگردی در این عرصه سعی می کنم بیاموزم اما مطالعه بیشتر آثار هنرمندان وشاعران در زمینه های مختلف ایرانی و ترجمه شده قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟ به نظرم هر نویسنده وشاعری با توجه به سلیقه و احساسات خودش خواننده ای را در نظر می گیرد وسعی می کند در اوج سادگی ،زیبایی را در شعرش داشته باشد.

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟تا حدود زیادی بله چون در زندگی من چالش ها و اتفاقات زیادی صورت گرفته که تحولاتی را در من بوجود آورده وشعرهایم نیز به مرور تحت  ثاثیر این تحولات قرار گرفته است.

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟ بله من نیز چون دیگر شاعران از آغاز سرایش تا کنون برای بیان احساسات وافکارم در زمینه هاوموضاعات مختلف با زبان شعر آنچه را که در اندیشه ام بوده سخن گفته ام.

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟بله هرگاه جامعه درگیر مسائل ومشکلاتی بوده که برای دفاع حقوق از دست رفته ی خود دست به اعتراضات مدنی واجتماعی زده اند و پاسخ نگرفته ویا سرکوب شده اند من نیز با زبان شعر اعتراضی حقیقت را بیان کرده ام.

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید، این کلمات چه خواهند بود؟دردهای دوست داشتنی ـ عاشقانه های من-اندوه

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق: سعی کنیم خالق زیبایی ها باشیم چه در حوزه نویسندگی ویا در زندگی شخصی و جامعه تا دنیای زیباتری برای اکنون وآیندگان بسازیم هنرمندی که توانایی هایش را با اندیشه های ناب به تصوریر بکشدزندگی را قابل تحمل تر خواهدکرد.

 

 

 

 

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

 

تصویر نویسنده
فردین احمدی

3 نظرات در مورد “گفت و گوی صمیمی با روح انگیز هاشمی(اورانوس) از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

  1. درود و تبریک فراوان به قلم نوای مهر دوست ادیب
    خانم هاشمی عزیز و آرزوی موفقیت برای شما دارم✍️🌙💐

  2. درود و تبریک فراوان به قلم نوای مهر دوست ادیب خانم هاشمی عزیز و آرزوی موفقیت برای شما دارم ✍️💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *