قلم شما

یادداشت دکتر فردین احمدی درباره”زندگی‌نامه و خدمات علمی-اجتماعی علامه سید مرتضی عسکری”

“زندگی‌نامه و خدمات علمی-اجتماعی علامه سید مرتضی عسکری”

نویسنده: دکتر فردین احمدی مدیر مسئول انتشارات بین المللی حوزه مشق

علامه سید مرتضی عسکری (1293-1386 ش) یکی از برجسته‌ترین عالمان شیعه بود که در سامرا، عراق، در خانواده‌ای از عالمان ایرانی متولد شد. او تحت تربیت جد خود، آیت الله میرزا محمد تهرانی (شریف عسکری) قرار گرفت و از سن ده سالگی تحصیلات خود را در حوزه علمیه سامرا آغاز کرد. پس از گذراندن بخشی از تحصیلات در قم، به عراق بازگشت و در محضر اساتید بزرگ حوزه سامرا به تحصیل ادامه داد.

فعالیت‌های علمی و آموزشی

علامه عسکری از حدود بیست سالگی به تأسیس مدارس در عراق پرداخت. این مدارس به شهرهای مختلف عراق گسترش یافت و تا هفت هزار دانش‌آموز در آنها تحصیل کردند. وی در سال 1384 ق “کلیة اصول الدین” را در بغداد تأسیس کرد که این مرکز تا زمانی که حزب بعث به قدرت رسید، فعال بود.

مبارزات سیاسی

علامه عسکری نقش مهمی در مبارزات سیاسی شیعیان عراق ایفا کرد. او در دوران حکومت پادشاهی عراق تا عصر حزب بعث در مبارزات مختلفی شرکت داشت و به دلیل تهدید به اعدام، مجبور به ترک عراق شد و به لبنان و سپس ایران مهاجرت کرد.

تألیفات علمی

علامه عسکری تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اسلامی انجام داد که از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به “عبدالله بن سبا و اساطیر أخری”، “یکصد و پنجاه صحابی ساختگی”، و “معالم المدرستین” اشاره کرد. این کتاب‌ها به زبان‌های مختلفی از جمله فارسی، انگلیسی، ترکی و اردو ترجمه شده‌اند.

فعالیت‌های علمی در ایران

پس از مهاجرت به ایران، علامه عسکری به تأسیس مراکز علمی همچون دانشکده علوم اسلامی (اصول الدین) در شهرهای قم، تهران و دزفول پرداخت. این مراکز در مقاطع مختلف تحصیلی به تربیت محققان مشغول‌اند.

اندیشه‌های علمی

از جمله مهم‌ترین اندیشه‌های او می‌توان به اثبات یگانگی سنت ائمه (ع) با سنت پیامبر (ص) و رد افسانه عبدالله بن سبا اشاره کرد. او همچنین به بررسی ویژگی‌های دو مکتب امامت و خلافت و طرح مسأله وحی قرآنی و وحی بیانی پرداخته است.

مناظرات
علامه عسکری مناظرات مهمی با دانشمندان اهل سنت و وهابیون از جمله بن‌باز و ابو العلی مودودی داشت که به شکل روشنگرانه‌ای به دفاع از اسلام شیعی می‌پرداخت.

بزرگداشت و تجلیل
در سومین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و همایش چهره‌های ماندگار در سال 1382، علامه عسکری به عنوان یکی از نخبگان علمی و فرهنگی تجلیل شد. آثار و اندیشه‌های او تا امروز الهام‌بخش پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعات اسلامی بوده است.

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *