index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی مجله کشف استعداد برتر با خانم مائده حیدری از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

۱/لطفاً خودتون رو برای مخاطبین ما معرفی کنید. به نام خدا عرض سلام و ادب و احترام. بنده مائده حیدری هستم متولد سال ۸۶ ساکن تهران اما اصالتا از لرستان

 

۲/علاقه ی شما به ادبیات از چه زمانی شروع شد؟ راستش چون پدر بنده ارشد ادبیات و شاعر هستند و کلا در خانواده ایی اهل شعر و ادبیات متولد شدم و از کودکی با شعر و نویسندگی انس گرفتم. همیشه در جمع های خانوادگی ما قطعه شعری خوانده میشد و باعث اصلی عشق من به شعر و نویسندگی بدون شک پدرم بودند.

 

۳/از چه زمانی شعر گفتن و نویسندگی برای شما جدی شد؟ در سوال قبلیتون هم اشاره کردم، حقیقتا من از بچگی شعر های کودکانه ایی می سرودم هر چند اشکال وزنی داشت اما با تشویق پدرم ادامه می دادم. اما من میشه گفت از سال هفتم شعر رو به صورت جدی آغاز کردم. درمورد نویسندگی هم من سال پنجم ابتدایی از انشاهام متوجه ی تواناییم شدم و سعی کردم به طور جدی ادامه اش بدم. اما داستان هایی که مورد قبول خودم باشن و دیگه برای کودک و نوجوان نباشن رو از سال نهم(۱۳ الی ۱۴ سالگی) شروع کردم.

 

۴/نظر خانواده در مورد شعر گفتن و نویسندگی شما چه بود؟ من هر وقت شعر یا داستانی رو می نویسم مشتاقانه برای پدر و مادرم می خونم و اونقدر من رو تشویق می کنن که همیشه انگیزه ام بیشتر میشه. بدون شک پدر و مادرم در این عرصه پشتیبانم بودن و انگیزه دادنشون باعث پیشرفت و امیدواری من بوده.

 

۵/در چه قالب هایی شعر میگویید و نویسندگی می کنید ؟ من شعر رو بیشتر در قالب سپید می پسندم چون این حس در چارچوب وزن نبودن برام خوشاینده و آزادانه می تونم احساسم رو رها کنم. برای نویسندگی هم ژانر جنایی، رئالیسم و تخیلی/احساسی رو می پسندم.

 

۶/در بین شاعران بعد از انقلاب کدام را موفق میدانید؟ مرحوم استاد هوشنگ ابتهاج بعد از پدرم از الگوهای بنده بودند و هستند و به نظرم تونستن در این عرصه به درجات عالی برسند.

 

۷/به نظر شما شعر گفتن و نویسندگی قابل یاد گرفتن  یا ذاتی است؟ در این باره باید بگم که همه چیز به انگیزه و علاقه بر می گرده. بی تردید اگر عاشق شعر و نویسندگی باشید می تونید با تلاش فراوان و پشتکار موفق بشید. بنده خودم به شخصه به کلمات (نمیشه) و (نمی تونم) اعتقادی ندارم.

 

۸/موضوعات و مضامین اشعار و نوشته های شما بیشتر چیست؟ راستش من قبلا بیشتر تخیلی و احساسی می نوشتم اما الان سعی می کنم بیشتر موضوعات روز و مشکلات جامعه رو به تصویر بکشم و داستان ها و اشعارم کمی فضای جنایی به خود گرفتن.

 

۹/آثار چه شاعران و نویسندگانی را بیشتر مطالعه میکنید و در سرودن تحت تاثیر کدام شاعر هستید؟ راستش شاعران بزرگ ما اونقدر زیبا می سرایند که انتخاب از بینشون سخته اما بی تردید حضرت حافظ در اولویت قرار داره و همیشه در زمینه ی شعر آثار ایشون رو مطالعه می کنم. اما من بیشتر با اشعار پدرم انس می گیرم و برام ملموس تره. همینطور آثار بانو پروین اعتصامی و استاد سپهری ، به شدت لذت بخش و زیباست. در زمینه ی نویسندگی، من بیشتر آثار نویسندگان خارجی رو مطالعه می کنم مثل: برایان تریسی و اسپنسر جانسون

 

۱۰/به عنوان شاعر و نویسنده جوان انتظار دارید در شعر و داستان به چه افقی دست پیدا کنید؟ من فکر می کنم  انسان در هر زمینه ایی که فعالیت داره باید بتونه مشکلی از جامعه رو حل بکنه. خودم هم بیشتر سعی دارم طوری شعر و داستان بنویسم که در این امر بزرگ کمکی کرده باشم. و البته چاپ کتاب های بیشتری در سطح کشوری و جهانی از اهدافمه که انشاالله با یاری اساتید بزرگ این زمینه هم سن و سالان من بتونن شکوفا بشن.

 

۱۱/چه آثاری از شما به چاپ رسیده و در چه جشنواره هایی شرکت کرده و برگزیده شده اید؟ بنده به تازگی اولین کتابم رو تحت عنوان (راز پنهان) به چاپ رسوندم که البته مجموعه داستان های دوران ابتداییم بود و فقط خواستم پراکنده و گم نشن. در جشنواره ی صادق هدایت، داستان بنده جزو داستان های برگزیده ی نوجوان قرار گرفت و در جشنواره شعر فاطمی واقع در اداره اوقاف اسلامشهر بنده این سعادت رو داشتم که در حضور اساتید بزرگی چون استاد فیض شعر بخونم.

 

۱۲/انجمن ها چه تاثیری بر شعر و نویسندگی شما گذاشته است؟  با حضور در این انجمن ها و دیدن اساتید بزرگ و شنیدن اشعارشون قطعا انگیره ی بیشتری می گیرم.

در پایان یکی از شعر ها یا داستان هاتون رو برای ما بخوانید.

 

عنوان شعر: گاهی….

گاهی خروشان و گاهی آرام

گاهی با تقلا به بالای کوه پناه می برند

و گاهی سوار بر سرسره ای جاری می شوند…

گاهی آنقدر از خشم می غرند که خون فرار می کند

و همراهشان به راه می افتد

و آئورت محکم خود را در آغوش می گیرد

طوری که قلب سکته ناقص بزند

و یا گاهی آنقدر از شوق می خندند

که حتی دندان های شیری افتاده شان نمایان است….

آری! گاهی از شوق و گاهی از درد…..

همیشه هست اشک هایم را می گویم.

 

💎🌹💎🌹💎🌹💎🌹💎🌹💎🌹

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،کتاب کودک، کتاب کار،ترجمه کتاب، سفرنامه،زندگینامه،نمایشنامه،فیلمنامه و… با شرایط ویژه و تبدیل پایان نامه ارشد و رساله دکتری به کتاب با بهترین شرایط و اکسپت مقاله همایشی، کنفرانسی در یک هفته در

انتشارات بین المللی حوزه مشق

به مدیریت دکتر فردین احمدی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *