index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

قلم شما

اثری از بانوی هنرمند نجمه مرادی _انتشارات حوزه مشق

جنگ فخر فروشی و چشم و‌هم چشمی در میدان زندگی ایرانیان

از روزهایی که فضای مجازی ، در زندگی ایرانیان پررنگ شد و بلاگر ها و اینفلوئسنرها به الگویی برای جوانان و‌خانواده ها تبدیل شدند ، جشنهایی بی پایه و مبنا به زندگی جوانان راه پیدا کردند که هیچ پیشینه ای ندارند ،  جشن هایی که فقط برای فخر فروشی زوج ها برپا شد  و متاسفانه روز به روز  پر رنگ تر  شدند. جشن تعیین جنسیت، جشن دندونی، جشن خداحافظی مای بیبی، جشن طلاق، جشن جراحی بینی، جشن دیپلم، جشن ورود دانشگاه و ده ها جشن جدید که بهانه ای برای به رخ کشیدن روابط درونی خانواده ها است،

از طرفی برگزاری این گونه جشن ها در سالهای اخیر خالی از تعجب نیست،چرا که متاسفانه امروزه برخی رسوم غلط وارد زندگی ما شده است، این جشن ها در بیشتر موارد نمایشی است و در واقع زوج ها و خانواده ها فقط برای این که خوشحالی خود را به رخ دیگران بکشند اقدام به برگزاری چنین جشن هایی می کنند ، به عنوان مثال این افراد از قبل جنسیت بچه را می دانند و فقط در برابر دیگران وانمود می کنند که سورپرایز شده اند ، و آیا اگر جنسیت برخلاف آنچه باشد که عنوان میشود ، خوشحال نمی شدند؟!؟

این مراسم و جشن ها اصولا در میان افراد طبقات مرفه و بالای جامعه رخ می دهد و در سالهای اخیر با رشد فضای مجازی ، بین جامعه منتشر میکنند،  خوب می دانیم قشر متوسط و‌رو به پایین از نظر مالی در تنگنا هستند و روحیه و توان مالی این چنین مراسم هایی را برای خود‌نمایی ندارند و‌متاسفانه شکاف عمیق طبقاتی در جامعه باعث بروز اینگونه معضلات می شود که چه بسا نمی شود جبران کرد.  چه بسا خانواده هایی که سطح درآمدی متوسطی دارند برای هم سطح کردن خود با این قشر و منتشر کردن در فضای مجازی و چشم و هم چشمی ، از این جشن ها تقلید می کنند و می خواهند به نوعی وارد بازی آنها شوند و البته احساس حقارت و سرخوردگی که بعضا بین این اقشار در برابری با دیگران رخ می دهد یکی از آسیب های مهم اجتماعی بوده و کشنده است و حتی گاهی منجر به بزهکاریی اجتماعی در میان افراد جامعه می شود و زمینه ای برای بروز جرم ها را میسر می کند.

برگزاری جشن و دور همی خوب و حسنه است  اما هدف از برگزاری چنین مراسمی ،  معمولا  چشم و هم چشمی و فخر فروشی هست ، چون اگر کمی تامل کنیم متوجه بی پایه و اساس بودن این جشن ها میشویم! تا قبل از جشن ها وخودنمایی ها ، وقتی زن جوان خبر بارداری اش را به خانواده میداد، خانواده در تدارک سیسمونی و مخارج بیمارستان و هزینه های درمانی تا زمان بدنیا آمدن نوزاد ، میشدن،  اما حالا رسم دست  وپا  گیر جنسیت نوزاد، جشن دندانی ، جشن خداحافظی مای بیبی و جشن های دیگر ، با هزینه فیلمبرداری، پذیرایی و غیره که به آن اضافه شده است!  خانواده جوان را وادار به قرض و بدهی و تحمل هزینه های اضافی میکند و چه بسا برخی قید بچه دار شدن را می زنند و یا فقط به تک فرزندی ، اکتفا می کنند .

بدون توهین به شخص و یا زیر سوال بردن مراسم ها و جشن ها ، می گوییم  روش زندگی ما ایراد هایی دارد که هر روز پررنگ تر می شود که باید همین ایراد ها را برطرف کنین ، نگاه باید  برود روی ریز رفتارها ، عادت های کوچک نه سبک زندگی !  هر چه ساده زیستی کمتر شود و تشریفات افزایش یابد موجب می شود رفت و آمد ها در بین خانواده ها کمتر شود و چه بسا باعث قطع ارتباط ها شود . و اگر بخواهیم این پدیده را بررسی کنیم ، اول باید ببینیم چه عواملی باعث بوجود آمدن این جشن های بی پایه. شده است. و آنرا بشناسیم و بررسی کنیم ، و در قدم بعد بدانیم پیامد های این پدیده چیست و گسترش این جشن ها فقط در حد شادی خانواده ها باقی نمی ماند .

✍️  نجمه مرادی

💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

انتشارات حوزه مشق ناشر برگزیده کشور در جایزه ملی کتاب سال جوانان شد.

https://hozeyemashgh.ir/?p=14243&preview=tru

چاپ انواع کتاب:  شعر،داستان،دلنوشته،رمان،کتاب کودک، کتاب کار،ترجمه کتاب ، سفرنامه،زندگینامه،نمایشنامه،فیلمنامه و… با شرایط ویژه  و تبدیل پایان نامه ارشد و رساله دکتری به کتاب با بهترین شرایط و اکسپت مقاله همایشی، کنفرانسی در یک هفته در

انتشارات بین المللی حوزه مشق

به مدیریت دکتر فردین احمدی

https://hozeyemashgh.ir

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *