گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با زینب یزدیزاده از هنرمندان انتشارات حوزه مشق

مصاحبه با نویسنده داستان

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:
با عرض ادب و احترام و سلام خدمت تمامی هنر دوستان و دوستداران قلم.
بنده زینب یزدیزاده هستم، ۱۶سال دارم. بنده مدت زیادی نیست که شروع به نوشتن کردم ولی در همین مدت کوتاه هم علاقه بسیار زیادی به نویسندگی پیدا کردم.
و در زمینه‌های شعر، دلنوشته و داستان فعالیت میکنم.

چه چیزی شما را به نوشتن داستان علاقه‌مند کرده است و چگونه شروع کرده‌اید؟
بنده علاقه بسیار زیادی به خواندن کتاب دارم، در نتیجه مطالعه کتاب‌ها و هنر نویسندگانی که به بهترین نحوه داستانی را روایت کرده بودند و تجربه‌های زیادی را در کتاب ها با ما به اشتراک گذاشته بودند، من نیز به نویسندگی علاقه پیدا کردم. اما این موضوع را خیلی جدی نمیگرفتم و به همین دلیل نیز حتی یکبار هم قلم به دست نگرفته و ننوشتم. اما دست سرنوشت من را با معلمی اشنا کرد، که من را تشویق به نوشتن کرد و همین نوشتن ها در راستای مسابقات مدرسه  باعث شروع نوشتن من شد. و من عاشقانه اینکار را ادمه دادم.

آیا داستان‌نویسی برای شما یک هدف بلندمدت است یا یک هنر عاشقانه؟
من به نوشتن عشق میورزم. عاشقانه و به صورت هدفی بلند مدت ان را ادامه میدهم.

چه عواملی در انتخاب شما برای نوشتن داستان‌ها مؤثر بوده‌اند؟
شرایط جامعه ونوع علاقه‌ی خوانندگان به اینکه بیشتر چه موضوعاتی را میپسندند.

فرآیند نوشتن داستان برای شما چگونه است؟ آیا روش خاصی برای طراحی داستان، توسعه شخصیت‌ها و ساختاردهی داستان دارید؟
ایده‌هایی که برای نوشتن داستان به ذهنم میاد  رو بیشتر از جامعه الهام میگیرم. اما درباره شخصیت‌ها از جایی الهام نمیگیرم و همینطوری به ذهنم میایند.

آیا تجربیات شخصی خود را در داستان‌هایتان استفاده می‌کنید؟ اگر بله، لطفاً توضیح دهید.
خیر من تا به حال چنین کاری انجام نداده ام.

داستان‌هایی که تاکنون نوشته‌اید، کدامشان بیشترین تأثیر را بر خوانندگان داشته‌اند و چرا؟
یکی از داستان‌های کوتاهی که نوشتم و تاثیری به خوانندگان محترم داشته داستان(حسینِ حسین) درباره‌ی شهید حسین عسکری کهنوجی
بوده است، زیرا بزرگی و شان انسانی را به دوستان معرفی میکند که، جان خود را در راستای سربلندی ما انسان ها فدا میکند.

آیا داستان‌هایتان هدفی خاص دارند؟ آیا قصد ترغیب خوانندگان به تفکر، تأمل یا تأثر را دارید؟
بله، من همیشه سعی میکنم که داستان‌های مینوسیم، فقط یک نوشته نباشند. تمام تلاش من در این است که داستان هایم نوشته‌هایی باشند که خواننده زمانی که انها را مطالعه میکند از انها اطلاعاتی به دست اورد، یا حتی تحت تاثیر قرار بگیرد. بنده تمام تلاشم را میکنم که داستان هایم فرهنگ‌های کشور را پر رنگ تر کند.

چگونه موضوعات جدید را برای داستان‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ آیا موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهید؟ باالهام گیری از پدیده‌های اطرافتم و مشکلاتی که افراد دیگر را درگیر خود کرده و زندگی انها را مختل ساخته است. خیر من موضوع خاصی را ترجیح نمیدهم.

چگونه با نقدها و بازخوردهایی که درباره داستان‌هایتان دریافت می‌کنید، برخورد می‌کنید؟بنده همیشه سعی بر این دارم که با بازخورد خوبی نسبت به نقدها داشته باشم،  و انها را برسی کنم تا بتوانم از انها در جهت رشد و توسعه فردی استفاده کنم.

آیا همکاری با سایر نویسندگان یا ویراستاران برای شما جذاب است؟ بنده تا بحال چنین تجربه‌ای را نداشتم، و اگر روزی این همکاری شکل بگیرد تجربه جدیدی برای بنده است.

آیا از تکنیک‌ها و روش‌های خاصی در نوشتن داستان استفاده می‌کنید؟خیر استفاده نمیکنم.

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می‌کنید که قصد داشته باشند داستان‌های خود را منتشر کنند؟اگر شما قصد منتشر کردن کتابی را دارید، یک قاضی باشید،  از خود بپرسید ایا این کتاب درخور هموطنان من هست یا خیر.
سعی کنید با تمام تلاش بهترین نتیجه از کار را ارائه دهید.

آیا در هنگام نوشتن، هدفمندی خاصی در نظر دارید؟ بنظرم مهمترین و ارزشمندترین هدف من در نوشته‌هایم ارائه بهترین ها به مخاطب خود و اموزنده بودن نوشته است.

آیا از نویسندگان دیگر برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟
به نظر بنده الهام گرفتن از نویسندگان دیگر نیز میتواند مفید باشد، زیرا با توجه به بازخوردی که از نوشته‌های نویسندگان دیگر میگیریم میتوان علاقه افراد را در موضوعات مختلف شناسایی کرد و چیزی نوشت که نظر  خوانندگان بیشتری را جلب کند. اما من خودم تا به حال چنین کاری را انجام ندادم.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می شوید و آن‌ها را در داستان هایتان بازتاب می دهید؟من گاهی اوقات اتفاقات جامعه را در نوشته‌هایم بازتاب میدهم زیرا فکر میکنم بازتاب چنین موضوعاتی که جوامع امروزی را درگیر خود کرده موضوعات مهمی هستند که باید انها را با اعضای جامعه درمیان گذاشت، تا انها اطلاعاتشان درباره‌ی چنین موضوعاتی بالا رود و راحت‌تر بتوانند انها را حل کنند.

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:
با ارزوی موفقیت برای تمامی اعضای حوزه مشق. عزیزان برای هرچه که میخواهید ان را به دست اورید تلاش کنید. سخت است، اما شدنی‌ست.اگر در میانه راه درگیر طوفان شدید و زمین خوردید نهراسید، دوباره بایستید و ادامه دهید. قطعا با تلاش و استمرار به هرچه در رویاهای ذهنتان میگذرد میرسید و انها را به حقیقتی تبدیل میکنید که در دنیای حقیقی زندگی به چشم میبینید.
تا رنج نکشی، گنج نبینی.

 

 

 

 

خدمات ما شامل چاپ کتاب‌های شعر، داستان، رمان، دلنوشته، کتاب کودک، ترجمه و تبدیل پایان‌نامه به کتاب است. شما هم اگر رویایی در سر دارید، با ما در تماس باشید:

09191570936
09393353009
https://hozeyemashgh.ir

انتشارات حوزه مشق؛ جایی برای رویش، قلم و جاودانگی

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *