index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

قلم شما

برای آرامش ذهن مدیریت افکار را در دست بگیریم_ نشر حوزه مشق

صفحه اصلی

دکتر سعید عزیزی: ما انسان ها با افکار و ذهنمان زندگی می کنیم و یکی از مهم ترین مباحث روانشناسی بحث مدیریت ذهن است. برای مدیریت ذهن 5 فرمول اصلی وجود دارد که با توجه به این فرمول ها می توانیم ذهن خود را مدیریت کنیم.

پژوهشگر علوم روانشناسی به نخستین فرمول مدیریت ذهن اشاره کرد و گفت: عدم مقایسه با دیگران نخستین قدم در راه مدیریت ذهن است. خودت را با کسی مقایسه نکن، بلکه بهترین جا برای تو جای خودت است. حتی دوقلوهای همسان هم با هم تفاوت هایی دارند، یکی درون گرا و دیگری برون گرا است. هر وقت کسی را، فرقی نمی کند همسرتان باشد یا فرزندتان، با کسی مقایسه می کنید، بهم می ریزد. هیچ وقت هیچ کس را با فردی دیگر مقایسه نکنید. برخی می پرسند چرا مقایسه نکنیم؟ چون آدم ها با هم فرق دارند و همین تفاوت است که آن ها را از هم متمایز می کند.

مقایسه توهین به خلقت است

دکتر عزیزی در ادامه توضیحات خود گفت: انسان های اطرافمان را بشناسیم و به همان اندازه که از آن ها شناخت داریم انتظار هم داشته باشیم. افراد درون گرا افرادی حساس، زودرنج، عصبی، مسئولیت پذیر، مردد در تصمیم، محتاط، دارای اعتماد به نفس پایین و فرد گرا هستند در صورتی که افراد برون گرا افرادی دم دمی مزاج، ریسک پذیر، شاد، زودباور، دارای عدم تمرکز، ریلکس، خونسرد، کلی نگر و جمع گرا هستند. فرد برون گرا شب امتحان 40 دقیقه زمان برای درس خواندن می گذارد و ریلکس و آرام به صورت سطحی درس می خواند، اما فرد درون گرا آن شب فقط درس می خواند، میلش به غذا خوردن کور می شود و حالات روحی و جسمی اش بهم می خورد. در زندگی اگر درگیر مقایسه شوید به غیر از اینکه خود و خانواده را آزار دهید، چیز دیگری عایدتان نمی شود. هنگامی که به شناخت برسی دست از مقایسه بر می داری و هنگامی که دست از مقایسه برداری خودت را پیدا خواهی کرد.

قضاوت کردن ذهن را بهم می ریزد

پژوهشگر علوم روانشناسی به دومین فرمول برای مدیرت ذهن اشاره کرد و گفت: قضاوت نکردن دومین راه حل در جهت داشتن ذهنی آرام و بدون تشویش است. هنگامی که فردی را قضاوت می کنید ذهن بهم می ریزد. قضاوت کردن یعنی هر چی من دارم تو باید داشته باشی و هرکاری من انجام می دهم تو باید انجام دهی. آدم را قضاوت می کنیم، اتفاق را قضاوت می کنیم و هر چیزی که در دیگری مشاهده می کنیم بدون پرسش قضاوت می کنیم، این در صورتی است اگر بدانیم فردی دارای مشکل است و یا گذشته ای تلخ را پشت سر گذاسته دست از سر قضاوت کردن آن بر می داریم. هیچ گاه فردی را قضاوت نکنیم زیرا نمی دانیم در زندگی اش چه گذشته است.

منفی نگویید؛ منفی گویی عادت شده است

وی مثبت گفتن و مثبت فکر کردن را سومین فرمول در جهت مدیریت ذهن عنوان کرد و گفت: کلام مثبت را به زبان بیاورید، زیرا کلام معجزه می کند. اگر کلمه ی مثبتی را 40 بار بیان کنید، ضمیر ناخودآگاه شما به آن کلام ایمان می آورد و قطعاً همان خواهد شد. برای این تمرین تلاش کنید هیچ وقت از کلمات با بارِ منفی استفاده نکنید. منفی نخوانید زیرا منفی گویی عادت می شود. در تعارفات نیز از کلماتی مانند دستت درد نکنه، خسته نباشید، خدا بد نده و… استفاده نکنید و به جای آن ها از کلماتی مانند: موید باشید، خدا قوت و خدا سلامتی بدهد و… استفاده کنید. دستوری صحبت نکنیم، دستوری صحبت کردن بارِ منفی دارد، بلکه سوالی و یا خواهشی صحبت کنیم که سراسر مثبت گفتن است.

با تغییر خودمان، اطراف‌مان نیز تغییر می‌کند

دکتر عزیزی در ادامه سخنانش به چهارمین فرمول مدیریت ذهن اشاره کرد و گفت: در این فرمول باید تغییر را از خود شروع کنیم و این را بدانیم که هیچ کس عوض نمی شود. ما نمی توانیم یک آدم پرخاشگر، یک زن عصبی و یا مرد معتاد را تغییر دهیم، بلکه می توانیم خودمان تغییر دهیم. هنگامی که تغییر را از خود شروع می کنیم، آنگاه مشاهده می کنیم که عالم نیز تغییر کرده است. تغییر دادن همه انسان های اطرافمان سخت و خرج گزافی را شامل می شود، اما با عوض شدن خودمان آدم های اطراف نیز عوض می شوند.

از نیروی مافوقی به نام خدا کمک بگیرید

پژوهشگر علوم روانشناسی یاری گرفتن از نیروی مافوقی به نام خدا را پنجمین و آخرین فرمول در جهت مدیریت ذهن عنوان کرد و گفت: برخی افراد سختی ها را گردن خدا می اندازند. بلکه باید به این نکته توجه داشته باشند که آن سختی برای رشد و ارتقا است و نباید در این مسیر احساس ناامیدی داشته باشند. خدا همه جا وجود دارد، باید از نیروی مافوق کمک بگیرید تا بتوانید با بسیاری از اتفاق های ناخوشایند روبرو شوید و برای آرامش ذهن از آن ها عبور کنید.

❤️

انتشارات بین المللی حوزه مشق

چاپ انواع کتاب

https://hozeyemashgh.ir/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/13719

با مدیریت دکتر فردین احمدی

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *