index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند پریا کیانی بختیاری _نشر حوزه مشق

 

 

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:

 

با نام و یاد خدایی که همچون پرنده ای در زیر تگرگ در سایبان مهربانی و پناهش هستم ، من پریا کیانی بختیاری متولد 25 / 9 / 1374 از استان خوزستان ، شهرستان ایذه هستم و در سن نوجوانی دوره های هنری از جمله  نقاشی ، خیاطی ، گلسازی و عروسک سازی را گذراندم و تحصیلات عالیه را در رشته ی بهداشت در مقطع لیسانس طی نمودم و در زمینه پیراپزشکی هم فعالیت داشتم و دوره ی بهیاری را نیز گذرانده ام و با افتخار اکنون عضو نویسندگان حوزه مشق هستم و میتوانم به کتاب شعرم به نام اُشهن و کتاب دیگرم به نام چیترا که بسیار کار موفقی است و بنده سردبیر این کتاب بوده ام اشاره کنم و جا دارد از همکاران عزیز و با استعدادم جناب آقای مهندس نوید نوروزی سلیمانی و مهندس پوریا کیانی بختیاری و بانوان توانمند و با استعداد مجموعه سرکار خانم نرجس جعفری ، مانا قصابیان و مهسا جهانگیری راد ، تشکر کنم و اکنون نیز در حال تکمیل و نوشتن کتاب های دیگرم هستم و قطعا انتخاب من جهت همکاری همیشه انتشارات بین المللی حوزه مشق است .

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند ؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید ؟

هر شخصی الگوی خاص و منحصر به فرد خودش را دارد ولی درباره خودم میتوانم بگویم از تمام ذرات تشکیل دهنده دنیا میتوانم الهام بگیرم فقط به تنهایی و تمرکز احتیاج دارم چون همه چیز وابسته به احساسات می باشد چه شادی و چه تلخی های روزگار به یک اندازه زیبا هستند .

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟

شعر حرف های ناگفته ای است که شاید به خودی خود نتوان بر زبان آورد ، ولی از نظر من میتوان تمام شادی ها ، غم ها ، پیروزی ها و شکست ها را با زبان شعر آشکار کرد ، شعر زبان احساس است ، بستگی دارد که چه حسی درون آن شعر نهفته است ، هر شعری که از ضمیر من سرچشمه میگیرد حاصل تجربه است زیرا من اشعارم را در ذهنم زندگی میکنم ، شعرهایم را مانند فرزندانم می دانم و از هر لحاظ برایم ارزش والایی دارند .

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟

نوشتن را میتوان آموخت ولی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد بین شخصی که صرفاً آموزش دیده و شخصی که این عشق در وجود و ذات او نهفته است و امر نوشتن برای نویسنده خود به خود است و برای دل خودش می نویسد و مخاطب خاصی ندارد و همین باور نویسنده به عشق و ایمان قلبی است که آرامش را برای نویسنده به ارمغان می آورد .

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟

موضوع شعر بسیار حائز اهمیت است . مضامین نوشته های من همه سرچشمه از احساسات می گیرند .
( عشق ، ترس ، نفرت ، غم ، شادی ) و میشه گفت تمام تلاشم را میکنم که از تمامی موضوعات در نوشته هایم استفاده کنم و مجموعه کار های یکنواختی نداشته باشم .

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید ؟

وقتی کسی شعر و یا دلنوشته ام را مورد نقد و برسی قرار میدهد بسیار برایم ارزشمند است چون مخاطب توجه به آن نوشته داشته و البته که اهمیت دادن در قالب نقد و برسی بسیار قابل احترام و مفید و سازنده است برای یک نویسنده .

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد . آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟

ترجیحم هنگام استفاده از کلمات شکل دادن به نوشته ام می باشد و سعی خودم را میکنم که نوشته هایم هیچوقت رنگ و لعاب مدرنیته نداشته باشند و آثاری ماندگار خلق کنم و بیشتر سعی میکنم حالت شعر حفظ شود و متن ارائه شده رنگ و بوی انشاء به خود نگیرد و در عین سادگی و کوتاهی مطلب تصویری از آن داستان کوتاه که در نوشته ام نهفته است در ذهن مخاطبم ایجاد کند .

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است ، کیست؟

سُرآیَند یِکی قِصه ی دَردناک

که شیران جَنگی بِرَفتَند بِخاک

( حضرت والای فردوسی )

و جناب حسین پناهی دژکوه

و حضرت مولانا

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید ؟ اگر بله ، لطفاً به آن‌ها بپردازید .

بله گاهی در یادداشت برداری هایم پیش آمده که چندین شعر نوشته ام ولی سمت و سوی داستان آن نوشته به مسیری که دلم میخواست کشانده نشد و از نو شروع به نوشتن کرده ام و برای من در یک شعر یک کلمه پر معنا و کلیدی اصلی کافیست به طوری که مثلا یک کلمه را قلب شعر در نظر میگیرم و بعد کلمات را جوری کنار هم میچینم تا بتوانم از همان یک کلمه که قلب شعرم بود استفاده کنم و بار ها و بارها تکرار و تمرین میکنم تا از نتیجه کارم راضی شوم و حس خوبی را از ان نوشته دریافت کنم .

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید ؟

من بسیار تلاش میکنم که سبک منحصر به فرد خودم را داشته باشم و نوشته هایم شبیه به همکارانم نباشد ، بیشتر این الگو را در ذهنم دارم که هنگام نوشتن باید یک حس را به تصویر بکشم گاهی ساعت ها به تصویر و نقاشی مرتبط با شعرم فکر میکنم و از آن لذت می برم ، به امید آن روز که از دستم بر آید در کنار هر نوشته ای که دارم تصویر مرتبط با آن را در کنارش به تصویر بکشم و به چاپ برسانم .

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟

مطالعه ی آثار اسطوره ها و شاعران به نام و مشهورمان را توصیه میکنم .

آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود ، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟

خیر ، من سعی میکنم شعر های یکنواختی نداشته باشم چون به این معتقدم همه ی خواننده ها عاشق و یا غمگین و … نیستند و من به عنوان یک نویسنده وظیفه دارم در مجموعه آثارم برای هرنوع سلیقه ای شعر، دلنوشته و متنی برای ارائه داشته باشم .

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟

گاهی اوقات بله ، به نظرم تا طعم چیزی را حس نکرده باشیم نمیتوانیم عمیقاً از آن سخن بگوییم و صد البته که اثربخشی بیشتری به این شکل خواهد داشت .

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند . آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید ؟

بله گاهی حس میکنم تنها شخصی که احساس مرا میفهمد فقط کاغذ و قلمم هست و بس و هر گاه که تلخی ببینم قلمم به تلخی میچرخد و بالعکس .

آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟

تقریبا بله ، چون گاهی مستقیم نمیشود بی عدالتی و درد را فریاد زد در بعضی مواقع مانع های زیادی وجود دارد و چاره ای جز چینش کلمات برای رساندن پیغام نیست .

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید ، این کلمات چه خواهند بود؟

عشق ، نفرت ، رویا

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق :

بسیار خرسندم که عضو انجمن حوزه مشق هستم و برای تمام همکاران و اعضای انجمن آرزوی صحت و سلامتی و موفقیت را دارم و جا دارد که از دکتر فردین احمدی تشکر ویژه ای داشته باشم و بسیار خرسندم که در این دوره از زندگی در کنار حرفه ای ترین اشخاص افتخار همکاری را داشتم ارادتمند شما پریا کیانی بختیاری .

 

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

 

تصویر نویسنده
فردین احمدی

یک نظر برای “گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند پریا کیانی بختیاری _نشر حوزه مشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *