index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند فریده چابک_انتشارات حوزه مشق

سوالات مصاحبه با نویسنده داستان

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید:
درود و سپاس. من فریده چابک هستم.متولد سال 1343.شغلم مددکار خیریه. دانش‌آموخته‌ی دوره‌های آموزشی مددکاری، هم‌چنین دوره‌ی آموزش آزاد( تربیت مربی کودک) در دانشگاه بهزیستی ولنجک تهران‌ و هم‌چنین دانش آموخته‌ی دوره‌های نویسندگی:مقدماتی، پیشرفته، نویسندگی خلاق و ویراستاری.

چه چیزی شما را به نوشتن داستان علاقه‌مند کرده است و چگونه شروع کرده‌اید؟ از دوره‌ی دبستان علاقمند بودم چون به‌طور ارثی‌از پدرم یاد گرفتم‌.پدرم شاعر و داستان‌نویس به صورت شخصی بودند. من‌هم از سی سال پیش شروع به داستان‌نویسی کردم. دراین‌چند سال در صفحه‌ی‌شخصی اینستاگرام داستان‌هایی را می‌گذاشتم. تا این که دوره های نویسندگی را گذراندم وحوزه‌ی فعالیتم در داستان‌ و روایت نویسی است.

آیا داستان‌نویسی برای شما یک هدف بلندمدت است یا یک هنر عاشقانه؟
هردو. صد درصد برای من عشق است و هم‌چنین هدف بزرگ و هنر عاشقانه.

چه عواملی در انتخاب شما برای نوشتن داستان‌ها مؤثر بوده‌اند؟ باتوجه به شغلم که مددکارهستم، در زمینه‌ی فقر اجتماعی و دغدغه‌های اجتماعی و خانوادگی می‌نویسم.آدم‌های داستان‌های من رئال و ملموس در جامعه هستند. به سبک کلاسیک هم خیلی علاقه دارم و از معماری های قدیم، حیاط‌هاو خانه‌های مادربزرگ‌ها هم نوشتم.

فرآیند نوشتن داستان برای شما چگونه است؟ آیا روش خاصی برای طراحی داستان، توسعه شخصیت‌ها و ساختاردهی داستان دارید؟
ناگهان موضوع و مضمون داستانی به ذهنم می‌آید. شخصیت ها را از دل جامعه پیدا می‌کنم. روز بعد همان نوشته‌ی خود را دوباره بسط و گسترش می‌دهم تا تبدیل به یک روایت یا داستان شود.

آیا تجربیات شخصی خود را در داستان‌هایتان استفاده می‌کنید؟ اگر بله، لطفاً توضیح دهید.  تا حدودی. نویسنده معمولا پنجاه درصد از درونیات ذهنی خودش را به روی کاغذ می‌آورد.  پنجاه درصد بقیه مربوط به آموختن علم نویسندگی است که باید حتماً بیاموزد.
اگر دوره‌ها را نگذرانیم داستان‌های ما دلنوشته می‌شود.پس حتما آموزش باید در کنار علاقه و استعداد باشد.

داستان‌هایی که تاکنون نوشته‌اید، کدامشان بیشترین تأثیر را بر خوانندگان داشته‌اند و چرا؟ داستان‌های من در مورد مادر، پدر خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد.‌چون تمام صددرصد احساسم را درون داستان‌های خانوادگی گذاشتم. دربیشتر داستان‌های من نقش احساسات خیلی پرررنگ  بوده است.

آیا داستان‌هایتان هدفی خاص دارند؟ آیا قصد ترغیب خوانندگان به تفکر، تأمل یا تأثر را دارید؟ قطعا هدفی جز آرامش و لذت بردن مخاطب ندارم.دوست دارم پس از خواندن داستان‌هایم خواننده  در پس‌ذهن خود به آن بیندیشد. تمام داستان‌های من به امید و تلاش ختم می‌شود. از یأس وناامیدی مخاطب را به سمت نور و روشنایی می‌کشم.

چگونه موضوعات جدید را برای داستان‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ آیا موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهید؟سوژه‌ها و ایده‌ها از دل مردم پدیدار می‌شوند.‌ ایده‌های من خودجوش و ناگهانی به ذهنم می‌آید. ممکن است یک دستفروشی را ببینم و شب در باره‌ی او بنویسم.

چگونه با نقدها و بازخوردهایی که درباره داستان‌هایتان دریافت می‌کنید، برخورد می‌کنید؟ نقدپذیرهستم. من نقد سازنده‌ای که توأم با احترام باشد کاملا می‌پذیرم. ولی نقدهایی که درآن توهین و بی‌احترامی باشد، روانم را آزرده می‌کند.
نقد منتقدین محترم را با جان و دل می‌پذیرم ،حتی اگر چندین جا را ایراد بگیرند.

آیا همکاری با سایر نویسندگان یا ویراستاران برای شما جذاب است؟
بله بسیار انرژی مثبت به من می‌دهد.البته سلیقه ها متفاوت هستند. ولی به نظرشان احترام می‌گذارم.

آیا از تکنیک‌ها و روش‌های خاصی در نوشتن داستان استفاده می‌کنید؟
من با تمام وجودم و تمام احساساتم می‌نویسم. فقط در جای ساکت و در دل سکوت بیشتر تمرکز دارم. بیشتر شب‌ها .

چه نکاتی را به نویسندگان جوان توصیه می‌کنید که قصد داشته باشند داستان‌های خود را منتشر کنند؟ صددرصد مطالعه‌ی کتاب و داستان. سپس آموزش دوره‌های نویسندگی.
و تلاش و پشتکار و امیدواری

آیا در هنگام نوشتن، هدفمندی خاصی در نظر دارید؟ رسیدن به نور روشنایی، از بین بردن ناامیدی.

آیا از نویسندگان دیگر برای الهام‌گیری استفاده می‌کنید؟ بله من چهل سال است که با کتاب خواندن زندگی می‌کنم. از هر نویسنده‌ای چیزی یاد می‌گیرم. گاهی یک جمله از یک کتابی را دوست دارم و آن جمله را در دفترم یادداشت می‌کنم.

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می شوید و آن‌ها را در داستان هایتان بازتاب می دهید؟ همیشه جوری نوشتم که همه جور قشری از جامعه آن را تقریبا قبول داشتند. یعنی معضلات  اجتماعی مثل فقر یا ناامیدی که به سوی روشنایی سوق داده شود.

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق:  درراه رسیدن به هدف خود هیچ وقت  ناامید نشوید. تلاش و کوشش کنید تا به آن‌چه می‌خواهید برسید.

 

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب   همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.   ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *