index.png
IMG_20220810_150911_239

کشف استعداد برتر

شاعران و نویسندگان,گفت و گو با هنرمندان

گفت و گوی صمیمی با بانوی هنرمند مهسا جهانگیری راد_انتشارات حوزه مشق

 

لطفا خودتان را برای مخاطبان مجموعه بزرگ حوزه مشق معرفی کنید :

با نام و یاد خدا ، مهسا جهانگیری راد هستم  متولد 1379/5/12 از استان کرمان شهرستان قلعه گنج  . لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان دارم و در حال حاضر معلم هستم . در گذشته به کارهای هنری زیادی مشغول بودم و هنر های زیادی را امتحان کرده ام اما در نهایت علاقه و استعداد خود را در نویسندگی یافتم . بسیار مفتخرم که به عنوان یک عضو کوچک در  مجموعه ی بزرگ حوزه ی مشق همکاری دارم . از مجموعه کتاب هایم می توانم به کتاب های ٱشهن ، چیترا ، آیکال ، هور اشاره کنم که با سرپرستی خانم پریا کیانی بختیاری و جمعی از دوستان ارائه شده است و اکنون نیز در حال نوشتن کتاب های دیگری هستم و ان شالله به زودی اقدام بر چاپ کتاب های مستقل خواهم کرد  .

معمولاً شاعران از کجا الهام می‌گیرند ؟ آیا شما نیز الهام‌گیری‌های خاصی دارید؟

هر شاعر و نویسنده برای خلق آثارش می تواند از جاهای زیادی الهام بگیرد از نظر من هر شعری که سروده میشود از ضمیر شاعر پا به عرصه ی وجود می‌گذارد . من برای الهام گرفتن در اشعارم صرفا به دنبال یک منبع الهام گیری مشخص نیستم . هر کجا ، هر زمان و یا هر چیزی که تکانی در قلبم ایجاد کند حالا چه مثبت باشد چه منفی ذهنم را درگیر می‌کند و اینگونه میشود که شروع میکنم به نوشتن میخواهم بگویم تمام آثاری که من می‌نویسم از دل بر می خیزد و امید دارم که بر دل مخاطب هم بنشیند .

شعر برای شما به عنوان یک شاعر چه معنا و ارزشی دارد؟
شاعر با شعر گفتن آنچه را که در قلبش مانده و با زبان محاوره نتوانسته عمق موضوع را منتقل کند بیان میکند . من شعر را رقص قلم میدانم در صحنه ای سفید که افکار و احساسات شاعر حرکات آن را سامان می بخشد و در آخر اثری بر جای می ماند که بر ذهن و قلب مخاطب تاثیر خواهد گذاشت.

آیا شما فرآیند خاصی برای نگارش شعر دارید؟
چیدن کلمات در کنار یکدیگر را می توان با تمرین و تکرار به بهترین شکل یاد گرفت اما منتقل کردن احساس با چند لغت نیازمند یک توانایی درونی است. من برای نگارش شعر تلاش میکنم در موقعیت های مختلف خود را جای انسان های دیگر قرار دهم و از دید آنها آن موقعیت را زندگی کنم تا بتوانم عین همان حس را به مخاطبم منتقل کنم .

طرح موضوعات در شعر برای شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا موضوعاتی خاصی را ترجیح می‌دهید؟
موضوع محوری ترین اصلی است که باعث می شود یک شاعر دست به قلم شود و بنویسد .
من موضوعاتی را برای اشعارم انتخاب میکنم که ذهن جامعه را درگیر کرده است و علاوه بر آن احساسات را بیان می کند و محصول اشعارم را حسی ناب میدانم که خود را از بند ذهن رها کرده و با کلماتی موزون بر زبان جاری شده است.

چگونه با نقدها و انتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟

من خود را اول راه میدانم و سخنان هرکس را که اشعار و دلنوشته های من را مورد نقد قرار بدهد با گوش جان پذیرا هستم تا اگر فردی نقدی سازنده به آثارم وارد کرد بتوانم از آن در جهت پیشرفت و بهتر شدن خودم و آثارم استفاده کنم.

شعر در معرض تغییرات جامعه و فرهنگ قرار دارد. آیا شما تأثیرات تغییرات اجتماعی و فرهنگی را در شعر خود احساس می‌کنید؟
همانطور که قبلاً هم بیان کردم  از موضوعاتی که من برای اشعارم استفاده میکنم موضوعاتی هستند که ذهن جامعه را درگیر کرده است. من تلاش میکنم این موضوعات را با زبان شعر بیان کنم اما این به این معنا نیست که از کلمات یا عبارت های بیگانه که در جامعه رایج شده است استفاده میکنم بلکه به دنبال آن هستم اثری خلق کنم که در ذهن ها باقی بماند.

شاعری که شما را الهام می‌دهد و تأثیرگذار بر شعرتان بوده است ، کیست؟
مطلب تویی طالب تویی هم منتها هم مبتدا
مولانا
سهراب سپهری
هوشنگ ابتهاج (سایه)

شما با چالش‌هایی در نوشتن شعر مواجه شده‌اید ؟ اگر بله ، لطفاً به آن‌ها بپردازید .
قبل از اینکه شروع کنم به نوشتن شعر یک مفهوم را در ذهنم به عنوان هدف شعرم در نظر میگیرم و بر اساس آن شروع میکنم به مرتب کردن کلمات . بسیار برایم پیش آمده است که در میان نوشتن هایم به سمت و سویی دیگر کشیده شده ام اما دوباره از اول شروع کرده ام به نوشتن تا در شعرم به آن چیزی که خواسته ام رسیده ام.

آیا از ابزارها و تکنیک‌های خاصی در نوشتن شعر استفاده می‌کنید ؟
با ذهنی باز و به دور از روزمرگی ها شروع به نوشتن میکنم خود را در دنیای کلمات غرق میکنم تا در بهترین زمان بهترین کلمات را بیابم و از آن استفاده کنم.

چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید ؟
تا می توانید کتاب بخوانید هر کتاب را که میخوانید سعی کنید از عمق جان شخصیت هایش را زندگی کنید و همراه با آنها احساسات غم ، عشق ، نفرت ، شادی و… را تجربه کنید.

بسیار بخوانید و بسیار بنویسید و تمرین کنید تا هم دایره ی لغاتتان بیشتر و بیشتر شود هم مهارت استفاده از کلمات خود را تقویت کنید.
آیا شما در هنگام نوشتن شعرهای خود ، خواننده‌های خاصی را در نظر می‌گیرید؟
من تلاش میکنم در اشعارم همه ی اقشار جامعه مدنظر داشته باشم و برای همه با هر نوع احساسات و سلیقه ای شعر بگویم .

آیا در نوشتن شعر از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کنید؟
بسیار برایم پیش آمده است آنچه را که تجربه و احساس کرده ام را به تحریر درآورده ام . به نظرم انسان آنچه را که از سر گذرانده می تواند موثر و از عمق جان بیان کند .

شاعران برای بیان احساسات و افکار خود از زبان شعر استفاده می‌کنند. آیا شما نیز این را تجربه کرده‌اید؟
بله ، بیشتر اوقات کاغذ و قلم بهترین شنونده برای افکار و احساسات ما هستند.
آیا از شعر برای بیان انتقادات اجتماعی استفاده می‌کنید؟
بله ، شعر را آینه ای میدانم که درد ، رنج و شادی را منعکس میکند و زبانی گویا است که ناراحتی ها و احساسات را با کلماتی موزون بیان می کند.

اگر بخواهید شعر خود را با سه کلمه توصیف کنید ، این کلمات چه خواهند بود؟

عشق ، احساس ، امید

صحبت پایانی برای مخاطبان حوزه مشق :

خداوند را به خاطر تمام مهربانی هایش شاکرم و بسیار خوشحالم که با انتشارات بین المللی حوزه مشق همکاری دارم و برا شما و تمام عوامل و همکارانم آرزوی موفقیت و سربلندی و پیشرفت و ترقی را دارم .
ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست
هرچه آغاز ندارد نپذیرد انجام .

 

 

 

 

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

Home

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *